Kursplan för Miljöpolitiska styrmedel

Kursplan fastställd 2025-02-13 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnEnvironmental policy instruments
  • KurskodUNA016
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareMPTSE
  • UtbildningsnivåAvancerad nivå
  • HuvudområdeEnergi- och miljöteknologi, Industriell ekonomi, Kemiteknik, Maskinteknik
  • InstitutionRYMD-, GEO- OCH MILJÖVETENSKAP
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 28124
  • Sökbar för utbytesstudenterJa

Poängfördelning

0105 Tentamen 6 hp
Betygsskala: TH
6 hp
0205 Övning 1,5 hp
Betygsskala: UG
1,5 hp

I program

Examinator

  • Thomas Sterner

Behörighet

Grundläggande behörighet för avancerad nivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Engelska 6
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

Grundläggande kunskaper i miljövetenskap eller miljöteknik. Helst vissa förkunskaper i nationalekonomi.

Syfte

Kursen syftar till att ge en tillräcklig insikt i miljöekonomi för att själva kunna bidra till en diskussion, exempelvis hos myndigheter eller företag, vid utformningen av styrmedel för miljö- och naturresursförvaltning. Vidare syftar kursen till att tillhandahålla praktisk träning inför denna typ av samtal och påverkansarbete för såväl svenska som internationella sammanhang. 

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

  • Beskriva och analysera marknadsmekanismerna bakom utbud, efterfrågan och prisbildning, vilket är nödvändigt för att kunna analysera marknadsmisslyckanden som ligger bakom miljöproblem;
  • Beskriva och analysera hur miljöpolitiska styrmedel fungerar;
  • Beskriva påverkan av ett visst miljöpolitiskt styrmedel både på incitamenten för teknisk förändring och på fördelningen av kostnader i samband med miljöförbättringar;
  • Yrkesmässigt förhålla sig till det politiska spelet kring styrmedel och vara förberedd på påtryckningar som olika företag eller andra förorenare kan använda för att genomföra sin agenda om styrmedelsval.
  • Utvärdera hur styrmedel bör väljas och utformas så att de uppfyller inte bara kraven på effektivitet, men också på rättvisa, politisk genomförbarhet och andra kriterier.
  • Relatera sitt egna perspektiv på rättvisa till perspektiv som beslutsfattare från andra världsdelar har kring rättevise- och fördelningspolitik samt integrera dessa insikter med en ekonomisk analys av vad som är effektivt. Exempelvis kan studenten problematisera kring behovet av att kombinera effektivitet och genomförbarhet i utformningen av internationella klimatavtal.
  • Använda AI-verktyg för att förbättra lärandeprocesser och för enklare uppgifter kunna tillämpa text och bildgenererande AI som ett mångsidigt projektstödsverktyg samt kunna reflektera över riskerna med teknikens användning 

Innehåll

Kursen delas in i fem huvudavsnitt. 
  1. Introduktion till ekonomi: Detta avsnitt täcker de grundläggande begreppen inom ekonomin som är nödvändiga för att förstå hur ekonomin fungerar, inklusive efterfrågan, utbud, marknadsjämvikt, prismekanism och konsumentöverskott. 
  2. Behovet av miljöpolicy: Detta avsnitt behandlar nödvändigheten av miljöpolicys i situationer där marknaden misslyckas eller inte fungerar effektivt, särskilt vid stora miljöutmaningar. 
  3. Översikt av policyinstrument: Detta avsnitt ger en översikt över olika miljöpolitiska instrument, såsom skatter, cap and trade, regleringar och juridiska eller informativa verktyg, och belyser deras likheter och skillnader. 
  4. Val och utformning av policyinstrument: Kursen utforskar därefter hur man väljer och utformar policyinstrument för specifika situationer, med flera perspektiv, såsom principer för rättvis global ansvarsfördelning som betonas i internationella klimatförhandlingar. Detta berikas ytterligare genom utbyten med studenter från olika delar av världen. 
  5. Policyinstrument i praktiken: Kursen avslutas med praktiska exempel på miljöpolicy-making över ett brett spektrum av ämnen, inklusive vägtransport, industriell förorening, klimatförändringar, kemikalier och bevarande av biologisk mångfald. 

Organisation

Vi strävar efter att använda engagerande och effektiva undervisningsmetoder i denna kurs. Vi använder oss av fallstudier och uppgifter utan att överge mer traditionellt kursmaterial som artiklar och kursbok. Mycket av undervisningsmaterialet är "flippat", d v s studenterna kommer som komplement till läsningen kunna få se små filmklipp inför en föreläsning, och förståelsen för underlaget kommer sedan fördjupas i klassrummet genom diskussioner, grupparbete, quizer, övningar och andra pedagogiska verktyg. En bärbar dator eller mobiltelefon kommer behövas i samband med quizerna. Vi har även bl a en övning som genomförs i samarbete med studenter från utvecklingsländer eller tillväxtekonomier om klimatförhandlingarna.



Fallstudien utförs i form av ett projektarbete i påverkansarbete. Detta är obligatoriskt att delta i och redovisningen är obligatorisk att delta i.

Litteratur

Huvudsaklig kurslitteratur är Sterner, T., & Coria, J. (2012). Policy Instruments for the Management of Natural Resources and Ecos. Policy Instruments for Environmental and Natural Resourse Management (Second Edi, Vol. 53, Issue 9) Resources for the Future, Routledge Taylor& Francis Group samt en uppsättning artiklar. Utöver denna bok utgår vi också från nya relevanta forskningsrön för att hålla studenterna uppdaterade på utvecklingen i ämnet. Kurslitteraturen finns tillgänglig i vår läraplattform. I tillägg till boken och forskningsartiklarna finns de flesta av kursens koncept presenterade i videoklipp (eller podcasts) i det online-material som nås via kursens lärplattform.  

Examination inklusive obligatoriska moment

Examineringen består av en fallstudie (lobbyprojekt) och en skriftlig tentamen. Fallstudien kan ge som högst 20 poäng. Tentan består av flera frågor och ger som högst 80 poäng. Således kan fallstudien och tentamen tillsammans som mest ge totalt 100 poäng. För att få betyg:

3 måste du ha minst 50 poäng totalt,

4 måste du ha minst 65 poäng totalt,

5 måste du ha minst 80 poäng totalt.


Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.