Kursplan för Metalliska material för cirkularitet och framtida trender

Kursplanen innehåller ändringar
Se ändringar

Kursplan fastställd 2025-03-10 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnMetallic material development for circularity and future trends
  • KurskodTRA490
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareTRACKS
  • UtbildningsnivåAvancerad nivå
  • InstitutionTRACKS
  • BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 97189
  • Max antal deltagare30 (minst 10% av platserna reserveras för utbytesstudenter)
  • Min. antal deltagare8
  • Sökbar för utbytesstudenterJa

Poängfördelning

0125 Projekt 7,5 hp
Betygsskala: UG
3,8 hp3,7 hp

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Grundläggande behörighet för avancerad nivå

Särskild behörighet

En examen om minst 180 högskolepoäng inom teknik och/eller ingenjörsvetenskap eller motsvarande. Engelskakunskaperna ska motsvara den svenska gymnasiekursen Engelska 6.

Kursspecifika förkunskaper

Grundläggande förståelse inom materialvetenskap och materialteknik, materialkemi, produktion, mekanik eller tillämpad fysik rekommenderas.

Syfte

Kursen syftar till att ge kunskap om den avgörande roll som metalliska material spelar i den gröna omställningen samt de hållbarhetsutmaningar som dessa material innebär. Deltagarna kommer att utveckla färdigheter i att kritiskt analysera hållbarhetsaspekter kopplade till metaller och metallrelaterad produktion samt föreslå åtgärder för att främja en cirkulär ekonomi. Kursen ger även verktyg för att bedöma strategier för legeringsutveckling inom en cirkulär ekonomi, med särskilt fokus på livslängdsförlängning och återvinning, baserat på den senaste forskningen.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

  1. Identifiera hållbarhetsutmaningar kopplade till användningen av metalliska material och föreslå lösningar.
  2. Analysera hållbarhetsaspekter av metalliska material och kritiskt utvärdera avancerade hållbarhetsrelaterade problem.
  3. Förstå och hantera hållbart användande av metaller och deras påverkan i ett globalt, miljömässigt, ekonomiskt och samhälleligt sammanhang.
  4. Bedöma för- och nackdelar med olika strategier för att förbättra hållbarheten hos järn- och icke-järnlegeringar, såsom livslängdsförlängning och återvinning.
  5. Kritisk utvärdera lösningar för ny legeringsutveckling inom öppna frågeställningar, inklusive hantering av osäkerheter och begränsad information.
  6. Kritiskt identifiera avancerade hållbarhetsrelaterade problem kopplade till metalliska material.
  7. Arbeta i tvärvetenskapliga team och samarbeta med grupper med olika sammansättningar.
  8. Muntligt förklara och diskutera hållbarhetsutmaningar och lösningar kopplade till metalliska material.

Innehåll

Kursen är uppdelad i tre moduler:
Modul A - Hållbarhetsaspekter: I denna modul utforskar vi de hållbarhetsutmaningar som metalliska material medför, med fokus på deras avgörande roll i den gröna omställningen. Vi analyserar och utvärderar även strategier för cirkulär ekonomi kopplade till metaller.
Modul B - Icke-järnlegeringar: Denna modul fokuserar på aluminium-, magnesium-, titan- och nickelbaserade legeringar. För varje legeringsfamilj analyserar vi deras specifika hållbarhetsutmaningar och identifierar nyckelmöjligheter för legeringsutveckling.
Modul C - Järnlegeringar: Här identifierar vi de största hållbarhetsutmaningarna för järnlegeringar och analyserar strategier för legeringsutveckling med syfte att förlänga livslängden och förbättra cirkularitet.
Studenterna får tillgång till den senaste forskningen, med målet att tillämpa dessa kunskaper på verkliga utmaningar i deras yrkesliv.

Organisation

Kursen betonar aktiv dialog både mellan deltagarna och mellan deltagare och föreläsare. Den kombinerar teoretisk kunskap med yrkesmässiga tillämpningar genom en blandning av fysiska träffar, online-workshops och självstudier via Canvas-plattformen. Mellan träffarna och workshoparna deltar studenterna i föreläsningar, litteraturstudier, analyser och reflekterande övningar, samtidigt som de nätverkar och samarbetar med sina kurskamrater.

Litteratur

Examination inklusive obligatoriska moment

  • Deltagande och online-workshops (10%) - Deltagarna förväntas delta i fysiska träffar och online-workshops samt aktivt engagera sig i diskussioner.
  • Quizzar (20%) - Veckovisa quizzar genomförs via Canvas-plattformen för att bedöma deltagarnas förståelse av kursmaterialet.
  • Projekt (70%) - Deltagarna genomför tre miniprojekt kopplade till de tre modulerna. De ska lämna in skriftliga rapporter och presentera varje projekt muntligt.

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.

Kursplanen innehåller ändringar

  • Ändring gjord på kurstillfälle:
    • 2025-03-11: Examinator Examinator Fang Liu (fangliu) tillagt av UOL
      [Kurstillfälle 1]