Kursplan fastställd 2024-12-19 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnDigital health implementation
- KurskodTRA460
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareTRACKS
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- InstitutionTRACKS
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 97183
- Min. antal deltagare8
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0125 Projekt 7,5 hp Betygsskala: TH | 7,5 hp |
I program
Examinator
- Stefan Candefjord
- Programansvarig, Elektroteknik, datateknik, IT samt Industriell ekonomi
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Förutom de allmänna förkunskaperna för att studera på avancerad nivå vid Chalmers, måste studenten säkerställa att nödvändiga kompetenser innehas eller inhämtas under kursens gång. Examinator formulerar och kontrollerar dessa kompetenser. Studenten kan bara bli antagen efter överenskommelse med examinator.Mer specifikt krävs goda programmeringskunskaper, till exempel i Python, där viss kännedom om Swift och/eller SwiftUI är en fördel. Ett intresse för eller erfarenhet av digital hälsa och relevanta standarder, såsom HL7 och FHIR (Fast Healthcare Interoperability Resources) uppmuntras men är inte obligatoriskt. Alternativt, en god professionell erfarenhet från en klinisk miljö.
Syfte
Kursens syfte är att utgöra en plattform för att arbeta med och lösa utmaningsdrivna tvärvetenskapliga autentiska problem från olika delar av samhället såsom akademin, industri och offentlig sektor. Syftet är också att studenter från olika program arbetar tillsammans och tränar på att fungera effektivt i mångdisciplinära utvecklingsteam.Kursen syftar också till att lära sig hur man utformar och bygger säkra och interoperabla digitala lösningar för att möta ouppfyllda behov inom hälso- och sjukvårdssektorn; att öva på att identifiera ett kliniskt behov, inklusive att identifiera målpatientgrupper och användare bland sjukvårdspersonal och utforma en effektiv lösning som kan ge kliniska fördelar. Vidare, att få erfarenhet av att arbeta i tvärvetenskapliga grupper över gapet mellan teknik och sjukvård och att bekanta sig med vissa specifika plattformar och öppen källkod som: iOS, Swift, FHIR, Stanford Spezi, etc. Kursen ges i samarbete med Biodesigns Digital Health-grupp på Stanford.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- kritiskt och kreativt identifiera och/eller formulera avancerade arkitektoniska eller tekniska problem
- leda och delta i utvecklingen av nya produkter, processer och system med en helhetssyn genom att följa en systematisk designprocess och/eller en systematisk utvecklingsprocess
- arbeta i tvärvetenskapliga grupper och samarbeta i grupper med olika sammansättningar
- identifiera etiska aspekter och diskutera och bedöma deras konsekvenser i förhållande till det specifika problemet
- Identifiera kliniska behov och utforma effektiva digitala hälsolösningar
- Utveckla mobilapplikationer för iOS och watchOS
- Samarbeta med öppen källkod-plattformar, som GitHub
- Använda Stanford Spezi för digitala hälsoapplikationer
- Implementera maskininlärningsmodeller lokalt på enheter för att säkerställa integritet och säkerhet
- Tillämpa patientcentrerad AI för att driva innovationer inom digital hälsa och använd HealthKit, inklusive CoreMotion, för integration av hälsodata
- Arbeta med moderna standarder för digital hälsa, såsom Fast Healthcare Interoperability Resources (FHIR)
Innehåll
Kursen kommer att bestå av en introduktion till det digitala hälsovårdsområdet i allmänhet och några specifika behov i synnerhet. Det kommer att ges veckovisa presentationer av användbara verktyg och strategiska diskussioner i föreläsningsform av olika föreläsare. Huvuddelen av arbetet kommer dock att utföras i era grupper.Organisation
Kursen leds av ett lärarlag med kompletterande kompetenser inom digital hälsa, teknik och medicin.Huvuddelen av kursen utgörs av ett utmaningsdrivet projekt. Utmaningen kan variera från att vara brett samhällsinriktad till djupgående forskningsdriven. Projektuppgiften löses i grupp. Kursen kompletteras med handledning och inlärning av de färdigheter som är nödvändiga för projektet. Projektgruppen kommer att ha en examinator, en eller flera handledare och en eller flera externa medhandledare.
Det kommer att finnas ett antal redan identifierade vårdbehov vid kursens start där varje grupp, bestående av cirka fem studenter, kommer att få ett behov att ta itu med med hjälp av digitala verktyg, dvs. Stanford Spezi.
Vi kommer att ha två grupper av föreläsare/coacher. En från Chalmers och den andra från Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Det kommer att hållas föreläsningar som stödjer projektet och lärandet, där du förväntas närvara personligen. Inga hybridlösningar kommer att erbjudas. Utöver detta kommer du att träffa dina projektgrupper på tider och platser som ni själva bestämmer i grupperna.
Kursen inleds med introduktionsföreläsningar från Stanford Digital Health Group under ledning av Dr Oliver Aalami. Detta team kommer också att stödja resten av kursperioden från Stanford.
Litteratur
Med input från undervisningsteamet via Canvas och GitHub kommer studenterna att utveckla förmågan att identifiera och inhämta relevant litteratur och information under hela sina projekt.Examination inklusive obligatoriska moment
- utifrån den initiala vårdutmaningen som ditt team kommer att arbeta med, generera kvalitetsförbättrande frågor och förslag till problemställaren
- interagera konstruktivt med alla medlemmar i teamet
- designa och konstruera en fungerande digital hälsoapp
- presentera ert arbetsflöde, avgörande beslut och er slutliga digitala lösning på ett tydligt och övertygande sätt för en panel av experter inom digital hälsa
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.