Kursplan fastställd 2023-12-19 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnMicromobility for a sustainable future
- KurskodTRA405
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareTRACKS
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- InstitutionTRACKS
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 97215
- Min. antal deltagare8
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0123 Projekt 7,5 hp Betygsskala: TH | 7,5 hp |
I program
Examinator
- Marco Dozza
- Professor, Fordonssäkerhet, Mekanik och maritima vetenskaper
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Förutom de allmänna förkunskaperna för att studera på grundläggande nivå vid Chalmers, måste studenten säkerställa att nödvändiga kompetenser innehas eller inhämtas under kursens gång. Examinator formulerar och kontrollerar dessa kompetenser. Studenten kan bara bli antagen efter överenskommelse med examinator.Huvudförutsättningen för denna kurs är ett genuint intresse för transporter och för att lösa problem som kräver ett tvärvetenskapligt förhållningssätt och som måste tillgodose flera intressenters behov. Ett kritiskt sinne och en positiv inställning till att anpassa teknik till människors förmågor behövs också. Du måste gilla att lösa mjukvaru- och hårdvaruproblem och att utveckla prototyper. Programmeringskunskaper är viktiga. Kunskaper om 3D-ritning, beredning och "printning" är meriterande, liksom bearbetning av komplex data (t.ex. LiDAR-moln) och enkortsdatorer (t.ex. Raspberry PI).
Syfte
Kursens syfte är att utgöra en plattform för att arbeta med och lösa utmaningsdrivna tvärvetenskapliga autentiska problem från olika delar av samhället såsom akademin, industri och offentlig sektor. Syftet är också att studenter från olika program arbetar tillsammans och tränar på att fungera effektivt i mångdisciplinära utvecklingsteam.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Generella lärandemål för Tracks-kurser:- kritiskt och kreativt identifiera och/eller formulera avancerade arkitektoniska eller tekniska problem
- arbeta i tvärvetenskapliga grupper och samarbeta i grupper med olika sammansättningar
- visa insikter om och bemästra effekterna av arkitektoniska och/eller tekniska lösningar i globala, ekonomiska, miljömässiga och samhälleliga sammanhang
- muntligt och skriftligt på engelska förklara och diskutera information, problem, metoder, design- och utvecklingsprocesser samt lösningar
- Klassificera och jämföra mikromobilitetsfordon inklusive fordonsdynamik och kontroll.
- Förklara de möjligheter och hot som mikromobilitetsfordon medför för transportsystemet.
- Belysa hur intelligent kommunikationsteknik kan stödja mikromobilitet.
- Tillämpa intelligent kommunikationsteknik för att underlätta integrationen av mikromobilitetslösningar i transportsystemet.
- Jämföra intressen och ansvar för olika mikromobilitetsintressenter för en säker, effektiv och acceptabel integration av mikromobilitet i transportsystemet.
Innehåll
Denna kurs kommer att introducera lösningar för mikromobilitet och belysa deras egenskaper och potentiella bidrag till ett mer hållbart transportsystem. Avvägningarna mellan säkerhet, effektivitet och acceptans kommer att stå i fokus för kursen och kommer att erbjuda möjlighet att förstå samspelet mellan användarbeteende, fordonsdynamik och kontroll, miljöpåverkan och infrastrukturdesign. Kursen kommer också att behandla livscykelanalys och återvinning för att utvärdera de potentiella fördelarna med mikromobilitet för att bidra till hållbara transporter och beboeliga städer. Besök hos och föreläsningar från flera intressenter kommer att hjälpa deltagarna att inse de olika frågeställningarnas komplexitet och det tvärvetenskapliga tillvägagångssätt som krävs för att lösa det. Mikromobilitetsprojektet inom kursen kommer att ge tillfälle för studenten att utveckla nya intelligenta mikromobilitetssystem för en säker, effektiv och acceptabel integration av mikromobilitet i transportsystemet. Flera aktiviteter kommer att anordnas för att deltagarna ska få erfarenhet från olika aspekter av mikromobilitet.Huvudämnena för denna kurs är:
- Intelligent kommunikationsteknik för mikromobilitet
- Dynamik och kontroll av mikromobilitetsfordon
- Säkerhet för mikromobilitet
- Mänskliga faktorer i mikromobilitet
- Miljöpåverkan av mikromobilitetslösningar
Organisation
Kursen består av- Föreläsningar från lärarlaget
- Gästföreläsningar från mikromobilitetsintressenter
- Studiebesök och mikromobilitetsaktiviteter
- Övningar
- Mikromobilitetsprojekt* (tillämpat teamprojekt som ska genomföras i Fuse-lärmiljön)
Litteratur
Med input från lärarteamet kommer studenterna att utveckla förmågan att identifiera och skaffa relevant litteratur genom hela sina projekt. Lärarna kommer att tillhandahålla det mesta av litteraturen för kursen i form av bildpresentationer, vetenskapliga artiklar, standarder, videor och/eller föreskrifter.Examination inklusive obligatoriska moment
För att bli godkänd på kursen behöver studenten 1) bli godkänd på quizzar/övningar (vanligtvis på Canvas och relaterade till enskilda föreläsningar och besök/aktiviteter) och 2) bli godkänd på projektet. För att klara quizzar/övningar måste studenterna svara korrekt på frågor eller utföra uppgifter inom en viss tidsram. För att klara projektet kommer studenterna att behöva presentera sin idé, sammanställa en rapport och demonstrera applikationen de utvecklat under kursen vid ett öppet event i Fuse. Det slutliga betyget beror på resultaten på quizzar och projektet.Kursen ger totalt 7,5 hp; 4 hp för projektet och 3,5 hp för quizzar.
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.