Kursplan för Trafiksäkerhetsepidemiologi

Kursplanen innehåller ändringar
Se ändringar

Kursplan fastställd 2023-11-07 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnTraffic safety epidemiology
  • KurskodTRA395
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareTRACKS
  • UtbildningsnivåAvancerad nivå
  • InstitutionTRACKS
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 97209
  • Min. antal deltagare8
  • Sökbar för utbytesstudenterJa

Poängfördelning

0123 Projekt 7,5 hp
Betygsskala: TH
0 hp0 hp3,7 hp3,8 hp0 hp0 hp

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Grundläggande behörighet för avancerad nivå

Särskild behörighet

Engelska 6

Kursspecifika förkunskaper

Förutom de allmänna förkunskapskraven för att studera på avancerad nivå på Chalmers, måste studenten säkerställa att nödvändiga kompetenser innehas eller inhämtas under kursens gång. Examinator formulerar och kontrollerar dessa kompetenser. Examinator formulerar och kontrollerar dessa kompetenser. Studenten kan bara bli antagen efter överenskommelse med examinator.
  • Kandidatexamen inom teknik eller medicin, eller motsvarande/liknande.
  • Viss erfarenhet av "matematisk" programmering är fördelaktigt (t.ex. R, Matlab eller Python). Vidare är det stark rekommenderat att en grundläggande statistikkurs är avklarad.

Syfte

Kursens syfte är att utgöra en plattform för att arbeta med och lösa utmaningsdrivna tvärvetenskapliga autentiska problem från olika delar av samhället såsom akademin, industri och offentlig sektor. Syftet är också att studenter från olika program arbetar tillsammans och tränar på att fungera effektivt i mångdisciplinära utvecklingsteam.

Kursspecifikt mål:
Det övergripande målet med denna kurs är att utbilda universitetsstudenter och yrkesverksamma (t.ex. inom industrin) i metoder för trafiksäkerhetsanalys, samt att förse dem med verktyg för att utveckla och utvärdera trafiksäkerhetslösningar mot nollvisionen.

Målet med kursen är att ge deltagarna en överblick över en mängd olika metoder för trafiksäkerhetsanalys, inklusive (men inte begränsat till) epidemiologiska tillvägagångssätt för trafiksäkerhet, Bayesiansk och frekventistisk statistik, dos-responsmodellen, skapande av skaderiskfunktioner, och tillvägagångssättet för säkra system.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

Generella lärandemål för Tracks-kurser:
  • bemästra problem med öppna lösningsrymder. Detta innefattar att kunna hantera osäkerheter och begränsad information
  • arbeta i tvärvetenskapliga grupper och samarbeta i grupper med olika sammansättningar
  • kritiskt och kreativt identifiera och/eller formulera avancerade tekniska problem
  • identifiera etiska aspekter och diskutera och bedöma deras konsekvenser i förhållande till det specifika problemet
  • muntligt och skriftligt på engelska förklara och diskutera information, problem, metoder, design- och utvecklingsprocesser samt lösningar
Kursspecifika lärandemål:
  1. beskriva och reflektera över begreppen säkra system, trafiksäkerhetsavtryck och nollvisionen
  2. utföra en säkerhetsutvärdering med metoden inducerad exponering
  3. beskriva hur Trafikverket arbetar med säker trafik (det säkra trafiksystemet)
  4. utveckla skaderiskfunktioner baserade på krockdata och biomekaniska data
  5. beskriva hur hälsa och bestående funktionsnedsättning kan mätas
  6. beskriva användningen av skadeskalan Abbreviated Injury Scale (AIS) och andra skadeklassificeringsscheman
  7. beskriva de senaste rönen inom skaderiskbedömning som använder virtuella modeller av människokroppen
  8. beskriva och använda dos-respons-modellen för att utvärdera trafiksäkerhetslösningar
  9. beskriva och reflektera över olika typer av data som används för trafiksäkerhetsanalys, inklusive för- och nackdelar med olika typer av datamängder och specifika datamängder, bl.a.
    1. databaser med olycksstatistik
    2. naturalistisk kördata
    3. försäkringsdata
    4. beskriva vad pre-crash-matrix (PCM) är och hur man arbetar med det
    5. använda EDR-data (Event Data Recorder) för trafiksäkerhetsanalys - inklusive beskriva möjligheter och utmaningar
  10. beräkna trafiksäkerhetsnyttan med säkerhetslösningar med hjälp av databasdata
  11. tillämpa frekventistiska statistiska metoder för trafiksäkerhetsanalys
  12. beskriva p-värdens roll i frekventistisk statistik
  13. tillämpa Bayesianska statistiska metoder för trafiksäkerhetsanalys inklusive Bayesianska konfidensintervall, Metropolis-Hastings-algoritmer, MCMC, modellval kring Hierarkiska modeller
  14. beskriva skillnaden mellan frekventistisk och Bayesiansk statistik
  15. beskriva och överväga provtagningsbias i trafiksäkerhetsanalys
  16. använda benägenhetsviktning ("propensity weighting") och andra viktningsförfaranden i trafiksäkerhetsanalys
  17. använda bootstrapping i trafiksäkerhetsanalys för variansskattningar
  18. beskriva hur virtuella simuleringar kan användas för att bedöma nyttan av säkerhetslösningar före krasch
  19. utföra trafiksäkerhetsanalyser och adekvat formulera slutsatser med begränsningar utifrån resultaten.

Innehåll

Kursen tar upp följande teman genom föreläsningar och praktiska övningar:
  • Epidemiologins roll i trafiksäkerhetssammanhang
  • Frekventistiska och Bayesianska statistiska metoder
  • Användning av lämpliga metoder och data för att hantera typiska trafiksäkerhetsanalysproblem.

Organisation

Kursen bedrivs av ett lärarlag. Kursen innehåller:
  • Föreläsningar på plats (undantag för IDEA-league-studenter, som kan delta online)
  • Övningar i klassen
  • Inlämningsuppgifter/projektarbete
  • Projekt: 2-3 studenter arbetar med övningar.
  • Quiz
  • Skriftlig tentamen (på campus, eller, för internationella studenter, tillsammans med godkänd handledare på hemuniversitet).

Examination inklusive obligatoriska moment

  • Obligatorisk quiz efter vissa föreläsningar. Antal rätt som krävs för godkänt quiz kan variera mellan olika quizzar. Quizzarna måste vara godkända för att få godkänt på kursen och ett urval av dem betygsätts
  • Alla inlämningsuppgifter måste vara genomförda och godkända för att bli godkänd på kursen. Några av dem betygssätts.
  • Skriftlig tentamen. Tid och plats för tentamen kommer att publiceras senare (det kommer att vara i slutet av maj eller början av juni 2024

Betyget baseras på 20% quiz, 40% på inlämningsuppgifter/projektarbete och 40% på skriftlig tentamen.

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.

Kursplanen innehåller ändringar

  • Ändring gjord på kurstillfälle:
    • 2024-01-09: Examinator Examinator Jonas Bärgman (bargman) tillagt av Viceprefekt
      [Kurstillfälle 1]