Kursplan för Ny teknik genom konstnärlig innovation

Kursplanen innehåller ändringar
Se ändringar

Kursplan fastställd 2024-11-13 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnEmerging technologies through artistic innovation
  • KurskodTRA385
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareTRACKS
  • UtbildningsnivåAvancerad nivå
  • InstitutionTRACKS
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 97206
  • Min. antal deltagare8
  • Sökbar för utbytesstudenterJa

Poängfördelning

0123 Projekt 7,5 hp
Betygsskala: TH
3,8 hp3,7 hp

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Grundläggande behörighet för avancerad nivå

Särskild behörighet

Engelska 6

Kursspecifika förkunskaper

Förutom de allmänna förkunskaperna för att studera på grundläggande nivå vid Chalmers, måste studenten säkerställa att nödvändiga kompetenser innehas eller inhämtas under kursens gång. Examinator formulerar och kontrollerar dessa kompetenser. Studenten kan bara bli antagen efter överenskommelse med examinator.

Konst- och teknikprojekt kan sträcka sig över ett brett spektrum av ämnen och färdigheter. Studenterna förväntas ha grundläggande kunskaper inom något av följande: kreativ kodning eller kodning i allmänhet, maskininlärning, prototyper och design, elektronik och/eller robotik. Vi förväntar oss studenter med en nyfikenhet på ny, kommande och framväxande teknik, där praktisk utforskning vägleder skapandet av innovationer.

Både kandidat- och masterstudenter är välkomna.

Syfte

Allmänt för alla Tracks-kurser: Kursens syfte är att utgöra en plattform för att arbeta med och lösa utmaningsdrivna tvärvetenskapliga autentiska problem från olika delar av samhället såsom akademin, industri och offentlig sektor. Syftet är också att studenter från olika program arbetar tillsammans och tränar på att fungera effektivt i mångdisciplinära utvecklingsteam.

Kursspecifikt mål: Kursen uppmuntrar studenter att närma sig ny, framväxande och kommande teknologi med ett innovativt och utforskande perspektiv genom att skapa konst, där studenterna integrerar kritiska diskussioner om de samhälleliga implikationerna av framväxande teknologi.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

Generella lärandemål för Tracks-kurser:
  • bemästra problem med öppna lösningsrymder. Detta innefattar att kunna hantera osäkerheter och begränsad information
  • arbeta i tvärvetenskapliga grupper och samarbeta i grupper med olika sammansättningar
  • visa insikter om och bemästra effekterna av arkitektoniska och/eller tekniska lösningar i globala, ekonomiska, miljömässiga och samhälleliga sammanhang
  • muntligt och skriftligt på engelska förklara och diskutera information, problem, metoder, design- och utvecklingsprocesser samt lösningar

Kursspecifika lärandemål:
  • Skapa och jämföra kritiska konceptidéer med hjälp av en framväxande teknologi
  • Realisera projekt med hjälp av ny teknik från idé till fungerande prototyp
  • Kritiskt analysera samhälleliga implikationer av en framväxande teknologi

Innehåll

Emerging technologies through artistic innovation är en praktisk, projektbaserad kurs som uppmuntrar till nyfiket utforskande av framväxande teknologier genom konstnärlig fantasi. Nya teknologier som involverar olika discipliner är till exempel artificiell intelligens, robotik, teknologier inspirerade av biologi och ekologi, att hantera olika datamängder, interaktivitet och webb. Skapandet av innovation styrs ofta av det nyfikna utforskandet med hjälp av sådan teknik.

Detta är en projektbaserad kurs där studenter utforskar framväxande teknologier för att producera och förverkliga ett konstverk. Kursen består av workshops om prototyper, artificiell intelligens för musik och multimedia, sensorer och elektronik för interaktiva projekt, data och webbteknologier för att utveckla elevernas praktiska färdigheter mot sitt slutprojekt. Slutprojektet är ett konstverk som produceras och realiseras i grupp, antingen installerat eller framfört vid kursens sista evenemang. Genom konstnärlig fantasi och eget utforskande upptäcker eleverna sitt fria tänkande och utvecklar nya perspektiv på att använda framväxande teknologier för innovation.

Organisation

Kursen drivs av ett lärarlag. Huvuddelen av kursen är ett utmaningsdrivet projekt. Utmaningen kan sträcka sig från att vara bred samhällelig till djup forskningsdriven. Projektuppgiften löses i grupp. Projektarbetet kompletteras med "on-demand"-undervisning och lärande av för projektet nödvändiga kompetenser. Projektgruppen har en projektspecifik examinator, handledare från Chalmers och beroende på projektuppgift, om tillämpligt, även externa bi-handledare.

Kursens innehåll har tre huvuddelar: föreläsningar, praktiska tekniska workshops och kursprojekt. Föreläsningarna tar upp konst, teknik och innovation i relation till nya och kommande teknikområden. Workshoparna täcker praktiska tekniska färdigheter inom en mängd nya teknologier. Föreläsningarna och workshoparna syftar till att hjälpa studenterna i deras gruppprojekt. Projekten är produktioner av ett konstverk med hjälp av en ny teknologi. Studenterna arbetar i grupp med att utveckla kursprojektet som presenteras mot slutet av kursen som ett konstverk eller performance. Den slutliga inlämningen är en efterproduktionsanalys av kursprojektet i dess samhällsdiskurs.

Litteratur

Med input från lärarteamet kommer studenterna att utveckla förmågan att identifiera och skaffa relevant litteratur genom hela sina projekt.

Examination inklusive obligatoriska moment

För att bli godkänd på kursen måste följande vara uppfyllt:
  • Delta i och aktivt deltagande i tre huvudworkshops och ytterligare en prototypworkshop
  • Närvaro vid alla föreläsningar
  • En analysrapport om ett godkänt konstverk i litteratur och institutionella arkiv (10 % av betyg, individuellt arbete, betygsatt på koherens och integrering av litteratur)
  • Fullt deltagande i kursprojekt
  • Framtagning av godkänt projekt
  • Slutlig presentation (deltog, 10 % betygsatt på presentationsestetik, produktionskvalitet och genomförbarhet)
  • Projektförslag (grupparbete, 15 % av totalt betyg, bedömt utifrån nyhet, estetik, inverkan och genomförbarhet)
  • Rapport för iterationer av projektdesign (grupparbete, 25 % av totalt betyg, bedömd genom integrering av designlitteratur, teknisk forskning och utveckling samt genomförbarhet)
  • Slutprojektrapport - analys av samhällspåverkan (enskilt arbete, 40 % av totalbetyget, bedömt genom sammanhållning, integrering av litteratur, kritisk analys)
Kandidat- och masterstudenter betygsätts enligt separata kriterier.

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.

Kursplanen innehåller ändringar

  • Ändring gjord på kurstillfälle:
    • 2023-10-31: Examinator Examinator Kivanc Tatar (tatar) tillagt av Viceprefekt
      [Kurstillfälle 1]