Kursplanen innehåller ändringar
Se ändringarKursplan fastställd 2024-08-15 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnAdvances in bioimaging for next generation drug delivery
- KurskodTRA345
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareTRACKS
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- InstitutionTRACKS
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 97141
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0123 Projekt 7,5 hp Betygsskala: TH | 7,5 hp |
I program
Examinator
- Fredrik Höök
- Viceprefekt, Fysik
Behörighet
Grundläggande behörighet för grundnivå.Särskild behörighet
Sökande ska ha tagit 90 hp vid ansökningstillfället.Engelska 6/B
Kursspecifika förkunskaper
Motivationsbrev.Urval sker genom en samlad bedömning av sökandes meriter och motivationsbrev.
Syfte
Kursens syfte är att ge en plattform för att arbeta med och lösa utmaningsdrivna tvärvetenskapliga autentiska problem från olika delar av samhället såsom akademin, industri och offentlig sektor. Syftet är också att studenter från olika program arbetar tillsammans och tränar på att fungera effektivt i mångdisciplinära globala utvecklingsteam.
Kursen syftar till att ge en fördjupad kunskap om biomagingsutrustningar som används i läkemedelsdesign och leveranser. Studenterna kommer att ha möjlighet att arbeta tillsammans över ämnesgränserna för att lösa praktiska utmaningar baserade på samtida forskning.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- kritiskt och kreativt identifiera och/eller formulera avancerade arkitektoniska eller tekniska problem
- bemästra problem med öppna lösningsrymder. Detta innefattar att kunna hantera osäkerheter och begränsad information
- leda och delta i utvecklingen av nya produkter, processer och system med en helhetssyn genom att följa en systematisk designprocess och/eller en systematisk utvecklingsprocess
- arbeta i tvärvetenskapliga grupper och samarbeta i grupper med olika sammansättningar
- visa insikter om kulturella skillnader samt kunna arbeta insiktsfullt med dem
- visa insikter om och bemästra effekterna av arkitektoniska och/ellereller tekniska lösningar i globala, ekonomiska, miljömässiga och samhälleliga sammanhang
- identifiera etiska aspekter och diskutera och bedöma deras konsekvenser i förhållande till det specifika problemet
- muntligt och skriftligt på engelska förklara och diskutera information, problem, metoder, design- och utvecklingsprocesser samt lösningar
- uppfylla de projektspecifika lärandemålen
Kursspecifikt:
- beskriva olika typer av visualiseringsmetoder och deras tillämpningar
- redogöra för olika typer av bildbehandlingstekniker och deras tillämpningar
- redogöra för och utvärdera aktuella teorier, metoder och tekniker inom forskningsområdet
- sammanställa, kritiskt analysera och utvärdera forskningsresultat och presentera dessa både muntligt och skriftligt.
Innehåll
Organisation
Kursen drivs av ett lärarlag.
Huvuddelen av kursen är ett utmaningsdrivet projekt. Utmaningen kan sträcka sig från att vara bred samhällelig till djup forskningsdriven. Projektuppgiften löses i grupp.
Huvuddelen av kursen är ett utmaningsdrivet projekt. Utmaningen kan sträcka sig från att vara bred samhällelig till djup forskningsdriven. Projektuppgiften löses i grupp.
Projektarbetet kompletteras med "on-demand"-undervisning och lärande av för projektet nödvändiga kompetenser. Projektgruppen har en projektspecifik examinator, handledare från Chalmers och beroende på projektuppgift, om tillämpligt, även externa bi-handledare.
Tracks-tema: Teknik inom hälsa och sport
Litteratur
Relevant litteratur identifieras och förvärvas av studenterna som en del av projektet.Examination inklusive obligatoriska moment
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.
Kursplanen innehåller ändringar
- Ändring gjord på kurs:
- 2024-08-14: Förkunskapskrav Förkunskapskrav ändrat av UOL
Uppdaterat kursspecifika förkunskaper
- 2024-08-14: Förkunskapskrav Förkunskapskrav ändrat av UOL
- Ändring gjord på kurstillfälle:
- 2024-08-27: Block Block C tillagt av Tracks
[Kurstillfälle 1]
- 2024-08-27: Block Block C tillagt av Tracks