Kursplan för Hållbara metoder för entreprenöriell (sam)verkan

Kursplanen innehåller ändringar
Se ändringar

Kursplan fastställd 2024-05-28 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnSustainable approaches for entrepreneurial (co)action
  • KurskodTRA330
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareTRACKS
  • UtbildningsnivåAvancerad nivå
  • InstitutionTRACKS
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

Kurstillfället är inställt. För frågor kontakta utbildningssekreteraren för
  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 97139
  • Max antal deltagare35 (minst 10% av platserna reserveras för utbytesstudenter)
  • Blockschema
  • Sökbar för utbytesstudenterJa

Poängfördelning

0123 Projekt 7,5 hp
Betygsskala: TH
0 hp3,7 hp3,8 hp0 hp0 hp0 hp

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Grundläggande behörighet för avancerad nivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Engelska 6
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

Förutom de allmänna förkunskapskraven för att studera på avancerad nivå på Chalmers, måste studenten säkerställa att nödvändiga kompetenser innehas eller inhämtas under kursens gång. Examinator formulerar och kontrollerar dessa kompetenser.

Studenten kan bara bli antagen efter överenskommelse med examinator.

Syfte

Kursens syfte är att ge en plattform för att arbeta med och lösa utmaningsdrivna tvärvetenskapliga autentiska problem från olika delar av samhället såsom akademin, industri och offentlig sektor. Syftet är också att studenter från olika program arbetar tillsammans och tränar på att fungera effektivt i mångdisciplinära globala utvecklingsteam.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

Generellt för alla Tracks-kurser:
  • bemästra problem med öppna lösningsrymder. Detta innefattar att kunna hantera osäkerheter och begränsad information
  • leda och delta i utvecklingen av nya produkter, processer och system med en helhetssyn genom att följa en systematisk designprocess och/eller en systematisk utvecklingsprocess
  • arbeta i tvärvetenskapliga grupper och samarbeta i grupper med olika sammansättningar
  • visa insikter om kulturella skillnader samt kunna arbeta insiktsfullt med dem
  • visa insikter om och bemästra effekterna av tekniska lösningar i globala, ekonomiska, miljömässiga och samhälleliga sammanhang
  • identifiera etiska aspekter och diskutera och bedöma deras konsekvenser i förhållande till det specifika problemet
  • muntligt och skriftligt på engelska förklara och diskutera information, problem, metoder, design- och utvecklingsprocesser samt lösningar
  • uppfylla de projektspecifika lärandemålen

Innehåll

Denna aktivitetsbaserade sommarskola erbjuder 'learning by doing' inom området hållbart entreprenörskap och innovation samt andra ämnen relaterade till huvudtemat. Studenterna kommer att arbeta i grupp med verkliga projekt inom hållbart entreprenörskap.

Organisation

Kursen drivs av ett lärarlag.

Huvuddelen av kursen är ett utmaningsdrivet projekt. Utmaningen kan sträcka sig från att vara bred samhällelig till djup forskningsdriven. Projektuppgiften löses i grupp.

Projektarbetet kompletteras med "on-demand"-undervisning och lärande av för projektet nödvändiga kompetenser.

Projektgruppen har en projektspecifik examinator, handledare från Chalmers och/eller, om tillämpligt, även externa bi-handledare.

Litteratur

Relevant litteratur identifieras och förvärvas av studenterna som en del av projektet.

Examination inklusive obligatoriska moment

Kursen är projektdriven och handlings-orienterad.  Examinationen baseras INTE på resultatet av projektet.  Snarare baseras undersökningen på teamets förmåga att generera och underbygga påståenden, föreslå och utföra åtgärder och reflektera över skapandet och genomförandet av beslut. Dessa examinationsmoment paketeras i projektrapporter och reflekterande studier.

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.

Kursplanen innehåller ändringar

  • Ändring gjord på kurstillfälle:
    • 2024-05-28: Inställd Ändrat till inställd av UOL/PA
      [Kurstillfälle 1] Inställt
    • 2024-04-12: Block Block ändrat från B till B av Karen Williams Middleton
      [Kurstillfälle 1]
    • 2024-04-12: Block Block B tillagt av Karen Williams Middleton
      [Kurstillfälle 1]