Kursplan för Att prototypa med begränsade medel

Kursplan fastställd 2024-02-12 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnPrototyping with a frugal approach
  • KurskodTRA240
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareTRACKS
  • UtbildningsnivåAvancerad nivå
  • TemaMTS 7,5 hp
  • InstitutionTRACKS
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 97125
  • Sökbar för utbytesstudenterJa

Poängfördelning

0123 Projekt 7,5 hp
Betygsskala: TH
7,5 hp

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Grundläggande behörighet för avancerad nivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Engelska 6
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

Förutom de allmänna förkunskapskraven för att studera på avancerad nivå på Chalmers, måste studenten säkerställa att nödvändiga kompetenser innehas eller inhämtas under kursens gång. Examinator formulerar och kontrollerar dessa kompetenser.

Studenten kan bara bli antagen efter överenskommelse med examinator.

Syfte

Kursens syfte är att ge en plattform för att arbeta med och lösa utmaningsdrivna tvärvetenskapliga autentiska problem från olika delar av samhället såsom akademin, industri och offentlig sektor. Syftet är också att studenter från olika program arbetar tillsammans och tränar på att fungera effektivt i mångdisciplinära globala utvecklingsteam.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

Generellt för alla Tracks-kurser:
  • leda och delta i utvecklingen av nya produkter, processer och system med en helhetssyn genom att följa en systematisk designprocess och/eller en systematisk utvecklingsprocess
  • arbeta i tvärvetenskapliga grupper och samarbeta i grupper med olika sammansättningar
  • visa insikter om och bemästra effekterna av arkitektoniska och/ellereller tekniska lösningar i globala, ekonomiska, miljömässiga och samhälleliga sammanhang
  • identifiera etiska aspekter och diskutera och bedöma deras konsekvenser i förhållande till det specifika problemet
  • muntligt och skriftligt på engelska förklara och diskutera information, problem, metoder, design- och utvecklingsprocesser samt lösningar
Kursspecifikt:
  • förklara konceptet ¿Frugal design¿ och hur det kan förstås och användas i en idé- och prototypprocess,
  • med en fördefinierad uppgift, hantera en idé- och prototypprocess,
  • utvärdera processen såväl som resultaten av processen under hela prototypframställningen, och
  • på olika sätt under prototypframställningen kommunicera såväl processen som resultaten.

Innehåll

Kursen är projektbaserade och studenterna praktiserar fysisk modellering/prototypframställning som en metod för samskapande i en designprocess med frugala inslag.
Kursen är strukturerad kring tre workshops och två presentationsövningar. 
I de olika workshopaktiviteterna arbetar studenterna med samma designobjekt men i olika material, hårt, mjukt och olika kombinationer. Detta sker i verkstäder i Fuse-området.
Kursen är inriktad på designprocessen och utveckling/udersökning av ideer under en prototypsekvens.
Kursen ger möjlighet till inspiration, lärande och att praktiskt erfara sätt att utveckla idéer och designförslag.

Organisation

Kursen drivs av ett lärarlag och kursaktiviteterna är huvudsakligen förlagda i verkstäder i Fuse-området.
Projektuppgiften löses i grupp.
Projektarbetet kompletteras med "on-demand"-undervisning och lärande av för projektet nödvändiga kompetenser. Projektgruppen har en projektspecifik examinator, handledare från Chalmers och beroende på projektuppgift, om tillämpligt, även externa bi-handledare.

Tracks-tema: Hållbar produktion

Kursen är strukturerad kring praktiska workshops i textil, metall, 3D-print, foto/film och ljud.
Kursen är campusbaserad men digitala möten kan förekomma.


Litteratur

Relevant litteratur identifieras och förvärvas av studenterna som en del av projektet.

Examination inklusive obligatoriska moment

Examinationen sker genom inlämning av prototyper tillsammans med material från processen. En mindre individuell reflektion är också inkluderad i slutinlämningen.
Om en student inte kan delta i ett examinationsmoment måste en kompletterande uppgift eller plan diskuteras med examinator.

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.