Kursplan fastställd 2022-02-15 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnFinite element method - structures
- KurskodTME245
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPAME
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeMaskinteknik, Samhällsbyggnadsteknik
- InstitutionINDUSTRI- OCH MATERIALVETENSKAP
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 03116
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0111 Tentamen 7,5 hp Betygsskala: TH | 7,5 hp |
|
I program
- MPAME - TILLÄMPAD MEKANIK, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
- MPMOB - MOBILITETSTEKNIK, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
- MPSEB - KONSTRUKTIONSTEKNIK OCH BYGGNADSTEKNOLOGI, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
- MPSEB - KONSTRUKTIONSTEKNIK OCH BYGGNADSTEKNOLOGI, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (obligatoriskt valbar)
Examinator
- Martin Fagerström
- Biträdande professor, Material- och beräkningsmekanik, Industri- och materialvetenskap
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
En gundläggande kurs i finita elementmetoden, så som t.ex. MHA021 eller VSM167.Syfte
Kursen syftar till att ge en djupare kunskap i att tillämpa finita elementmetoden på mer avancerade problem inom hållfasthetslära och strukturmekanik. Speciellt beaktas icke-linjära problem, tunna strukturer (balkar och plattor), samt stabilitetsanalys.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- tillämpa finita elementmetoden för att lösa problem för strukturelement som t.ex. plattor.
- tillämpa finita elementmetoden för att lösa icke-linjära problem, t.ex. med avseende på icke-linjära konstitutiva samband (materiella olinjäriteter) eller geometriska icke-linjäriteter.
- utvärdera och välja lämplig iterativ metod för lösning av ett icke-linjärt problem.
- tillämpa finita elementmetoden för att lösa linjäriserade bucklingsproblem för strukturproblem.
- identifiera och förklara konceptet stabilitet för ett icke-linjärt problem.
- förklara och redogöra för de olika indata och kopplingar som behövs för att lösa icke-linjära finita elementproblem innehållande olinjäriteter eller linjäriserad buckling.
- implementera enkla finita elementprogram för icke-linjära problem och linjäriserad buckling med hjälp av Matlab eller Python och finita element-paketet CALFEM.
- kritiskt granska möjligheterna hos kommersiella finita elementprogram.
- lösa enkla finita elementproblem med kommersiell mjukvara (t.ex. Abaqus).
Innehåll
Linjär analys av strukturer och fasta kroppar: Böjning av strukturelement som t.ex. plattor. Instabilitet: linjäriserad buckling, buckling av t.ex. ramar och plattor. Ickelinjär analys: Ickelinjära ekvationssystem, iterativa metoder. Tillämpningar inom icke-linjära problem med hänsyn till t.ex. plasticitet eller icke-linjära geometriska effekter.Organisation
Föreläsningar, handledda datorövningar med inlämningsuppgifter, obligatorisk datorlab med kommersiella finita elementprogramvaran Abaqus.Litteratur
Preliminär kurslitteratur (kursbok bekräftat närmare kursstart):- N. Ottosen and H. Petersson: Introduction to the finite element method, Prentice Hall, New York 1992. Kompendium och anteckningar från föreläsare.
- CALFEM manual, A finite element toolbox to MATLAB
- Föreläsningsanteckningar och kurskompendier som erbjuds via kurshemsidan
Examination inklusive obligatoriska moment
Betyget beräknas som en
sammanvägning av poäng från inlämningsuppgifter och skriftlig tentamen. Poäng
från både inlämningsuppgifter och skriftlig tentamen krävs för godkänt betyg.
Speciellt krävs också minst 33% rätt på den skriftliga examen.
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.