Kursplanen innehåller ändringar
Se ändringarKursplan fastställd 2020-02-10 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnActive safety
- KurskodTME192
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPAUT
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeAutomation och mekatronik, Bioteknik, Datateknik, Elektroteknik, Informationsteknik, Maskinteknik, Teknisk fysik
- InstitutionMEKANIK OCH MARITIMA VETENSKAPER
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 06122
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0113 Inlämningsuppgift 3,5 hp Betygsskala: TH | 3,5 hp | ||||||
0213 Tentamen 4 hp Betygsskala: TH | 4 hp |
|
I program
- MPAUT - FORDONSTEKNIK, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
- MPAUT - FORDONSTEKNIK, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
- MPBME - MEDICINSK TEKNIK, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
Examinator
- Marco Dozza
- Professor, Fordonssäkerhet, Mekanik och maritima vetenskaper
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Kandidatexamen inkluderande matematik och fysik, samt erfarenhet av Matlab-programmering.Kursen Fordons- och trafiksäkerhet rekommenderas
Syfte
Syftet med denna kurs är att ge studenterna in inblick i utveckling och utvärdering av aktiva säkerhetssystem både från ett industriellt och ett akademiskt perspektiv. Kursen fokuserar på utmaningar och rekommendationer vad gäller utvecklingen av aktiva säkerhetssystem. Kursen har fyra delar: olycksanalys, krav och designkriterier för aktiva säkerhetssystem, beteendevetenskap samt utvärdering av aktiv säkerhet.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- Förklara vilken roll olycksforskning har i utvecklingen av aktiva säkerhetssystem- Identifiera randvillkor och kompromisser vad gäller val av sensorer vid utveckling av aktiva säkerhetssystem
- Analysera och applicera grundläggande signalbehandlings och hotbildsalgoritmer som används inom aktiv säkerhet
- Förklara rollen som beteendevetenskap har vid design av aktiva säkerhetssystem och autonoma fordon
- Beskriva bakgrund, arkitektur samt utmaningar vid utveckling kooperativa säkerhet system.
- Jämföra tillgängliga verktyg för utvärdering av aktiva säkerhetssystem.
- Identifiera utmaningar i analysen av verklig trafikdata från naturalistiska körstudier.
- Förklara de nya trafiksäkerhetsutmaningarna som självkörande fordon medför
Innehåll
Olycks-och incidentanalys- Olycksanalys och olycksdata
- Analys av trafiksäkerhetsrelevanta händelser från fältdata
Applikationer för aktiv säkerhet
- Sensorer inom aktiv säkerhet
- Processning av data
- Hotbildsanalys
- Trådlösa trafiksäkerhetsapplikationer
- Autonoma fordon
Beteendevetenskap
- Trafikantbeteende
- Förarmodellering
Utvärdering av aktiv säkerhet
- Körsimulatorer
- Naturalistisk datainsamling
- Icke-faktisk analys och utvärdering i virtuella (simulering)miljöer
Organisation
- Föreläsningar- Korta tillämpade övningar
- Laboration
- Besök hos fordonsindustrin och trafikforskningsinstitut
Litteratur
Material från föreläsningar, artiklar från vetenskapliga tidskrifter samt datablad och data dictionaries.Examination inklusive obligatoriska moment
- Tentamen, 4 p, betygsatt- Laboration, 3.5p, betygsatta
Kursplanen innehåller ändringar
- Ändring gjord på tentamen:
- 2020-09-30: Plussning Inte längre plussning av GRULG
Beslut GRULG, plussning ej tillåten
- 2020-09-30: Plussning Inte längre plussning av GRULG