Kursplan för Fordonsdynamik, fortsättningskurs

Kursplanen innehåller ändringar
Se ändringar

Kursplan fastställd 2019-02-20 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnVehicle dynamics, advanced
  • KurskodTME102
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareMPAUT
  • UtbildningsnivåAvancerad nivå
  • HuvudområdeAutomation och mekatronik, Maskinteknik, Teknisk fysik
  • InstitutionMEKANIK OCH MARITIMA VETENSKAPER
  • BetygsskalaTH - Fem, Fyra, Tre, Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 06114
  • Max antal deltagare40
  • Blockschema
  • Sökbar för utbytesstudenterJa

Poängfördelning

0111 Tentamen, del A 4,5 hp
Betygsskala: TH
0 hp0 hp0 hp4,5 hp0 hp0 hp
  • 01 Jun 2020 fm J
  • 11 Okt 2019 fm M
  • 20 Aug 2020 fm J
0211 Projekt, del B 3 hp
Betygsskala: TH
0 hp0 hp0 hp3 hp0 hp0 hp

I program

Examinator

  • Mathias R Lidberg
Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Ersätter

  • TME100 Advanced vehicle dynamics
  • TME101 Advanced vehicle dynamics

Behörighet

Information saknas

Särskild behörighet

För kurser på avancerad nivå gäller samma grundläggande och särskilda behörighetskrav som till det kursägande programmet. (När kursen är på avancerad nivå men ägs av ett grundnivåprogram gäller dock tillträdeskrav för avancerad nivå.)
Undantag från tillträdeskraven: Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

MMF062 Fordonsdynamik och/eller MMA092 Stelkropsdynamik samt ERE033 Reglerteknik eller liknande

Syfte

I den här kursen läggs fokus på den kopplade plana dynamiken för vägfordon vid styrning och bromsning (eller acceleration)
inklusive olika icke-linjära effekter från däck, fjädring mm.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

*Identifiera och diskutera faktorer ( t.ex. lastöverföring) som orsakar samverkan mellan olika fordonsdelsystem, t.ex. bromsning och styrning.
*Utveckla och implementera datormodeller av fordonsdynamiskt beteende och kritiskt analysera resultat från numeriska simuleringar.
*Identifiera och matematiskt beskriva linjärt och olinjärt däcksbeteende och påverkan av detta beteende på fordonets prestanda mha Handling Diagram.
*Identifiera fjädring och däckegenskaper som påverkar fordonets chassiprestanda och stabilitet i både låg- och högfarts manövrar, under både stationära och transienta manövrar, samt att matematiskt motivera hur förändringar i fordonsparametrar (t.ex. massa eller vikt distribution) kan vara stabiliserande eller destabiliserande.
*Förstå hur man kan utvidga den matematiska analysen av personbilar till tunga fordon.
*Förstå och karakterisera förändringen i fordonets prestanda och fordon / väg interaktion på grund av automatiserade delsystem som t ex ABS, ESP och styrning på bakhjulen.
*Konstruera specifikationer för fordonsstyrsystem.


Kursen bidrar till FN: s hållbara utvecklingsmål om Hållbara städer och samhällen (SDG 13) och Klimatåtgärder (SDG 11) i den meningen att fordonsdynamik och reglerteknikär viktiga aspekter för både fordonssäkerhet och energieffektivitet.

Innehåll

Valda delar av den matematik och mekanik som används i kursen gås igenom löpande under kursen. De däcks- och fordonsmodeller som lämpar sig för att analysera den kopplade plana dynamiken under styrning och bromsning/acceleration utvecklas och används sedan för att utvärdera väghållningsprestanda i olika manövrar . Fordonsstabilitet och specifikationer för automatiserade fordonsstyrsystem ingår också i kursen. I slutet av kursen diskuteras även tunga fordon. Kursinnehållet är uppdelat i sex separata moduler:
förkunskaper (täcks under kursen): fordonsdynamisk terminologi & notation, basal fordonsdynamik, stelkroppsmekanik inkl. kinematik & dynamik ( Newton 2.5D ), linjärisering, linjär analys (egenvärden, överföringsfunktioner
), linjära och icke-linjära stabilitetsbegrepp, grundläggande signalbehandling och reglerteknik.
Modul 1: fordonsmodellering för plan dynamik, däcksmodellering, däckskrafter, cykelmodell, tvåspårsmodell.
Modul 2: avancerad däckmodellering, kombinerat slip.
Modul 3: fordonsstabilitet vid stationär kurvtagning, kurvtagningsdiagram.
Modul 4 : tunga fordon, stabilitet för lastbil med släp.
Modul 5 : specifikationer för reglersystem, t.ex. låsningsfria bromsar och anti-sladd system.

Organisation

- Lektioner- Räkneövningar - Konstruktionsuppgifter - Laboration

Litteratur

Lidberg, M., Vehicle Dynamics, Stability and Controls (lecture notes). References * Pacejka, H.B., Tyre and Vehicle Dynamics, 2002. * Abe M., Vehicle Handling Dynamics, 2009. * Kiencke, U. and Nielsen, L., Automotive Control Systems, 2005 * Matlab/Simulink Users Guide, Mathworks Inc

Examination inklusive obligatoriska moment

* Konstruktionsuppgifter (50%) * Tentamen (50%)

Kursplanen innehåller ändringar

  • Ändring gjord på tentamen:
    • 2019-09-04: Plats Plats ändrat från Johanneberg till M av grunnet
      [2019-10-11 4,5 hp, 0111]