Kursplan för Customer relationship management

Kursplanen innehåller ändringar
Se ändringar

Kursplan fastställd 2023-02-08 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnCustomer relationship management
  • KurskodTEK970
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareMPSCM
  • UtbildningsnivåAvancerad nivå
  • HuvudområdeIndustriell ekonomi
  • InstitutionTEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 37123
  • Max antal deltagare65 (minst 10% av platserna reserveras för utbytesstudenter)
  • Blockschema
  • Sökbar för utbytesstudenterJa

Poängfördelning

0123 Tentamen 7,5 hp
Betygsskala: TH
7,5 hp
  • 24 Okt 2023 fm J DIG
  • 04 Jan 2024 em J DIG
  • 21 Aug 2024 em J DIG

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Grundläggande behörighet för avancerad nivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Engelska 6
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

Kursen är obligatorisk för studenter på master s programmet Supply Chain Management. Andra elever kan godtas om de också följer TEK416 Inköp och strategisk leverantörsamarbete (ges under samma läsperiod).

Syfte

Kursens syfte är att ge studenterna en förståelse för ett företags ‘kundsida’, dvs hur ett företag når ut till sina kunder genom det som brukar kallas marknadskanaler, distributionskanaler eller ett distributionsnätverk. Kursen behandlar olika företagsfunktioner som är riktade mot kunderna, såsom marknad, försäljning och logistik. 

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

  • Identifiera kritiska aspekter på ett företags kundsida
  • Definiera distribution och förklara relaterade begrepp
  • Beskriva och förklara distributionens och kundrelationers roll i ett företag
  • Förklara hur distribution är länkad till andra funktioner i ett företag samt till kunders och leverantörers verksamheter
  • Beskriva aktuella trender som påverkar ett företags kundsida och analysera effekterna av dessa utifrån flera perspektiv
  • Beskriva och förklara centrala beståndsdelar och kännetecken av distributionsnätverk och kundrelationer
  • Analysera och jämföra olika typer av distributionsstrategier och distributionsnätverk i termer av effektivitet och värdeskapande samt dess effekter på kundrelationer
  • Använda teoretiska begrepp i kursen på verkliga fall
  • Använda perspektiv som beaktar mångfald bland individer – i termer av kön, utbildningsbakgrund och nationalitet – för att reflektera över arbete som genomförs i grupp

Innehåll

I kusens första del diskuteras distribution som det fenomen som kopplar ihop produktion och konsumtion. Här diskuteras defintioner av distribution samt förändringar och trender som påverkar distributionen och kundrelationerna. Vi konstaterar att den viktigaste konsekvensen av pågående förändringar är att leverantörerna måste ompröva perspektivet på deras distributionsstrategier. Tidigare konceptualiseringar har fokuserat på produktion från fabriken och förespråkat en "channel out" -strategi. Pågående förändringar kräver ett komplementärt perspektiv som tar utgångspunkt i kundens operativa kontext. Med detta synsätt blir leverantörens uppgift att hjälpa kunden att lösa problem och identifiera och realisera olika affärsmöjligheter. Kursen omfattar därför ett nätverksperspektiv på distribution, vilket innebär att vi diskuterar hur karaktären på en viss distributionslösning påverkar och påverkas av det omgivande affärsnätverket, där kundrelationer är centrala komponenter, och dess karaktär. Utöver detta så diskuteras aspekter relaterade till hur företag organiserar sig i distributionsnätverk och genom sina kundrelationer och strategier kopplade till detta.

Utifrån detta behandlas ett antal teman under kursen:
  • Definitioner av distribution
  • Distributionens och kundrelationers roll i företag
  • Pågående transformationer och trender inom distribution och kundrelationer
  • Distributionsstrukturer och distributionsstrategier och hur de påverkar kundrelationer
  • Effektivitet och värdeskapande i distribution och i förhållande till kundrelationer
  • Ett industriellt nätverksperspektiv på distribution

Organisation

Kursen bygger på en kombination av föreläsningar, seminarier, grupparbete och individuellt arbete.

Litteratur

Kurslitteraturen består av en blandning av böcker, artiklar och annat arbetsmaterial som kommer att meddelas senast två veckor före kursstart.

Examination inklusive obligatoriska moment

Kursen examineras genom projektuppgift och skriftlig tentamen.

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.

Kursplanen innehåller ändringar

  • Ändring gjord på modul:
    • 2023-04-26: Digital tentamen Ändrat till digital tentamen av vana
      [0123 Tentamen 7,5 hp] Ändrat till digital examination