Kursplan för Digitalisering och AI i praktiken

Kursplanen innehåller ändringar
Se ändringar

Kursplan fastställd 2024-02-01 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnDigitalization and AI in practice
  • KurskodTEK830
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareTKITE
  • UtbildningsnivåGrundnivå
  • HuvudområdeEnergi- och miljöteknologi
  • TemaMiljö och hållbar utveckling 7,5 hp
  • InstitutionTEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
  • BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 52150
  • Max antal deltagare120
  • Blockschema
  • Sökbar för utbytesstudenterNej
  • Endast studenter med kurstillfället i programplan.

Poängfördelning

0124 Projekt 7,5 hp
Betygsskala: UG
7,5 hp

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Grundläggande behörighet för grundnivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Samma behörighet som det kursägande programmet.
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

Godkänt slutbetyg i TDA367 Object-oriented programming project och godkänt slutbetyg i DAT565 Introduction to data science and AI, eller motsvarande.

Syfte

Denna kurs syftar till att ge studenter kunskap och erfarenhet av att kommunicera med kunder, branschen och samhället samt att konceptualisera, utveckla och presentera en digital innovation för en klient genom praktiskt grupparbete på engelska.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

Kunskap och förståelse
  • Utveckla förståelse för hur man operationaliserar AI/digital teknik i en digital innovation
  • Få kunskap om hur man identifierar, samlar in och analyserar relevant data för en digital innovation, t.ex. offentligt tillgängliga databaser, intervjuer med intressenter
  • Få kunskap om hur man utformar, utvecklar och pitchar en digital innovation på engelska för en klient, dvs ett företag
  • Få erfarenhet av att arbeta i ett digitalt innovationsprojektteam på fler än fem personer
Färdighet och förmåga
  • Visa förmåga att integrera AI/digital teknik med relevant data i en digital innovationsprototyp för en klient, dvs ett företag, som är skräddarsydd för deras specifika utmaning.
  • Förbättra dina tal- och presentationsförmåga genom att utveckla din förmåga att kommunicera idéer och tekniska lösningar på både talad och skriftlig engelska på ett tydligt och strukturerat sätt, inklusive att skapa övertygande pitches och leverera professionella presentationer
  • Utveckla projektledningskompetens för effektiv planering, genomförande och ledning av teambaserade digitala innovationsprojekt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
  • Utvärdera avvägningarna för en digital innovationsp, t.ex. en kontra flera datakällor, funktionalitet kontra tillgängliga resurser
  • Kritiskt utvärdera och diskutera konsekvenserna av din digitala innovation, t.ex. juridisk, etisk, miljömässig, säkerhet, ekonomisk genomförbarhet
  • Genomföra ett projekt där uppdelning och utformning av arbetsuppgifter mellan medlemmar koordineras
  • Utveckla din förmåga att ta emot, bearbeta och effektivt använda feedback och kritik för att förfina och förbättra din digitala innovation och pitches samt kritiskt bedöma och ge konstruktiv feedback på andra studentteams arbete

Innehåll

Denna kurs erbjuder en praktisk tillämpning, där studenterna får arbeta med ett projekt som är definierat av externa intressenter. Kursen fokuserar på att utveckla en digital innovation i ett teambaserat format, vilket ger studenterna en unik möjlighet att samarbeta med ett verkligt företag eller organisation om en verklig utmaning.

Organisation

Denna kurs är organiserad som ett projektarbete där studenterna bildar team, vanligtvis bestående av sex medlemmar. Kursen omfattar föreläsningar, seminarier, praktiska övningar, studentledda presentationer och olika inlämningsuppgifter. En betydande del av kursen består av självständigt grupparbete, där studenterna utvecklar en prototyp för en digital innovation på uppdrag av en företagssponsor. Projektets huvudsyfte är att utveckla och presentera ("pitcha") en digital innovation till företaget som adresserar en reell utmaning för företaget.

Genom kursen får studenterna möjlighet att utveckla värdefulla färdigheter inom mjukvaruutveckling, samtidigt som de erhåller praktisk erfarenhet genom att arbeta med ett projekt som har direkt anknytning till den verkliga affärsvärlden.

Litteratur

Se kurshemsidan för mer information. 

Examination inklusive obligatoriska moment

Examination sker genom muntliga presentationer och skriftliga uppgifter som görs i grupp under kursens gång. Dessutom skall studenterna i grupp göra flera 'peer-review' av andras projekt. Vidare krävs att samtliga i kursen ingående uppgifter skall redovisas med godkänt resultat, inklusive obligatorisk närvaro under de tillfällen när det externa företaget är på plats. Betyg sätts på gruppnivå.

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.

Kursplanen innehåller ändringar

  • Ändring gjord på kurstillfälle:
    • 2024-04-23: Block Block B+ tillagt av Elin Johansson
      [Kurstillfälle 1]