Kursplan för Socio-tekniska system

Kursplan fastställd 2024-02-14 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnSocio-technical systems
  • KurskodTEK820
  • Omfattning7 Högskolepoäng
  • ÄgareTKGBS
  • UtbildningsnivåGrundnivå
  • HuvudområdeGlobala system
  • TemaMTS 5 hp
  • InstitutionTEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Svenska
  • Anmälningskod 74129
  • Sökbar för utbytesstudenterNej
  • Endast studenter med kurstillfället i programplan.

Poängfördelning

0124 Inlämningsuppgift 7 hp
Betygsskala: TH
0 hp7 hp0 hp0 hp0 hp0 hp

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Grundläggande behörighet för grundnivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Samma behörighet som det kursägande programmet.
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Syfte

Syftet med kursen är att göra studenterna bekanta med samhällets grundläggande, stora och globala socio-tekniska och industriella system. I kursen ingår att utveckla kunskap om hur system utvecklats över tid, vem som vinner och förlorar på en hållbar omställning av existerande system och kommunicera den till en relevant målgrupp. Denna kunskap innefattar t.ex. politiska och etiska implikationer som påverkar systemens önskvärdhet.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

• Använda sig av grundläggande begrepp inom innovation, omställning, stora tekniska system och etik.
• Applicera ovan teorier för att förklara uppkomsten och kritiskt analysera förutsättningarna för förändring av socio-tekniska och industriella system i olika sociala dimensioner (t.ex. politiska och etiska),
• konstruera genomförbara socio-tekniska lösningar för ett antal viktiga system och förstå dess implikationer i flera dimensioner, inklusive politiska och etiska, och
• kommunicera sin förståelse i tydligt formulerade, och underbyggda, argument till en relevant målgrupp, som till exempel politiska beslutsfattare och andra intressenter, som berörs av de system som studeras
• Reflektera över sitt eget och andras lärande samt agerande i relation till socio-tekniska system för att främja mångfald, inkludering och ökad jämlikhet

Innehåll

Kursen bygger vidare på de kunskaper som erhållits i kursen ”introduktion till globala system”. I kursen kommer studentledda djupdykningar göras kring utvecklingen av socio-tekniska och industriella system som på många sätt definierar det samhälle vi lever i. Genom föreläsningar, seminarier, enskilda uppgifter kommer jämförelse av olika system genomföras och olika aspekter kopplat till systemens tekniska och sociala dimensioner att detaljeras. Utöver en systembaserad kunskap om enskilda system kommer studenterna erhålla grundläggande teoretiska kunskap om stora tekniska system, innovation och omställningsprocesser. Dessa kunskaper kommer vidare utvecklas i kurserna ”samhälle som system” samt ”innovation och omställning”. 

Organisation

Kursen består av en blandning av föreläsningar, seminarier, workshops och aktiviteter som är till för att stötta studenternas lärandeprocess. Fokus i kursen ligger på ett studentlett projektarbete, presentationer, enskilda inlämningsuppgifter och kamratåterkoppling. Det kommer krävas att studenterna själva identifierar och analyserar relevant information.   

Litteratur

Utdelat material och webb-resurser, samt material som identifieras av studenterna själva. 

Examination inklusive obligatoriska moment

Den här kursen använder sig av kontinuerlig tentamen. De moment som examineras består av enskilda inlämningsuppgifter, ett grupparbete och en sluttentamen. För att uppnå betyg G behöver alla moment vara godkända

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.