Kursplan för Advanced intellectual property management

Kursplan fastställd 2025-02-20 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnAdvanced intellectual property management
  • KurskodTEK785
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareMPMEI
  • UtbildningsnivåAvancerad nivå
  • HuvudområdeIndustriell ekonomi
  • InstitutionTEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 26124
  • Max antal deltagare65 (minst 10% av platserna reserveras för utbytesstudenter)
  • Sökbar för utbytesstudenterJa

Poängfördelning

0125 Tentamen 7,5 hp
Betygsskala: TH
7,5 hp

I program

Examinator

Behörighet

Grundläggande behörighet för avancerad nivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Engelska 6
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

Avklarad kurs TEK315 Strategic Management and Economics of Intellectual Property, eller motsvarande.

Syfte

Syftet med kursen är att fördjupa och bredda studentens kunskaper och förmågor inom management av immateriell egendom genom att tillämpa kunskaper och färdigheter från tidigare kurser. Studenten kommer att utveckla sin beslutsförmåga relaterad till immateriella tillgångar, inklusive strategiska, organisatoriska och ledarskapsförmågor. Kursen fokuserar på både immateriella rättigheter och immateriella tillgångar i bredare bemärkelse, såsom teknik, know-how, data m.m.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

Efter kursen ska studenten kunna:

1. Beskriva och använda centrala begrepp, modeller och verktyg för avancerad management av immateriella tillgångar.
2. Identifiera och analysera sambanden mellan strategi för immateriella tillgångar (IP-strategi) å ena sidan och innovations- och affärsstrategi å andra sidan, samt hur dessa samband relaterar till affärskontexten (typ/storlek på företag, bransch, teknologi etc.).
3. Identifiera och analysera kopplingarna mellan en organisations IP-strategi och dess immateriella tillgångar, såsom teknologier, know-how och data.
4. Använda företagsekonomi och förståelse för konkurrensmiljön för att balansera värdet och kostnaden av en IP-strategi.
5. Tillämpa IP-strategi i kontexten av teknologiska transformationer.
6. Identifiera och analysera behovet av olika typer av samarbeten och använda kunskap om IP-strategi för att utforma dessa.
7. Kommunicera IP-strategi med olika intressenter internt, inklusive högsta ledningen, teknologiledare och innovatörer, samt externt, inklusive samarbetspartners, konkurrenter och beslutsfattare.

Innehåll

Med utgångspunkt i de teoretiska perspektiv på immateriella tillgångar som behandlas i kursen TEK315, fokuserar denna kurs på praktiken av strategisk förvaltning av immateriella tillgångar. Fokus skiftar därför något från strategier till strategiarbete. Detta inkluderar praktiska perspektiv på kopplingen mellan affärs- och IP-strategi, hur teknologiska skiften hanteras i olika branscher samt träning i beslutsfattande, budgetering och kommunikation kring IP inom olika typer av organisationer.

Organisation

Kursen består av en serie föreläsningar, övningar och case-diskussioner. Föreläsningarna kommer vanligen att inkludera interaktiva sessioner där studenterna tränas i att lära genom och om interaktion, argumentation och kommunikation. Gruppövningar och spel används för att träna studenternas förmåga att tillämpa de teorier och modeller som presenteras på föreläsningarna.

Språket i kursen är engelska.

Litteratur

Se kurs-pm för den senaste informationen kring litteratur.

Examination inklusive obligatoriska moment

Examinationen av kursen består av en skriftlig sluttenta samt obligatoriska moment.

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.