Kursplan fastställd 2025-02-20 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnResearch methodology
- KurskodTEK780
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPMEI
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeIndustriell ekonomi
- InstitutionTEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 26126
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0125 Tentamen 7,5 hp Betygsskala: TH | 7,5 hp |
I program
- MPBDP - Entreprenörskap och affärsdesign, Årskurs 1 (valbar)
- MPMEI - Innovationsledning, Årskurs 1 (obligatorisk)
- MPQOM - Kvalitets- och verksamhetsutveckling, Årskurs 1 (obligatorisk)
Examinator
- Catharina Landström
- Avdelningschef, Science, Technology and Society, Teknikens ekonomi och organisation
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenterna kunskap om och färdigheter i de metoder och verktyg som används inom vetenskaplig forskning och utredningar för beslutsunderlag. Studenterna kommer att lära sig:1) designa ett forsknings-/utredningsprojekt (inklusive att formulera forskningsfrågor och välja lämpliga empiriska metoder);
2) tillämpa metoder i empirisk forskning/utredningar (inklusive analys av kvalitativa och kvantitativa data);
3) presentera kvalitativa och kvantitativa data och analyser (rapportera data och resultat);
4) bedöma kvaliteten på empirisk forskning/utredningar (analysera publicerade artiklar och rapporter).
Kursen syftar också till att studenterna ska utveckla förmåga att reflektera över och berättiga metodologiska val samt förstå de etiska konsekvenserna av olika val och handlingar vid forskning/utredning.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
a. Beskriva och diskutera vilka samband mellan forskningsdesign, forskningsmetoder och dataanalys som krävs för att besvara forskningsfrågor.b. Förbereda för att genomföra en praktiskt driven eller teoretiskt orienterad empirisk undersökning baserad på en konsekvent relation mellan forskningsdesign, datainsamling och analys.
c. Formulera praktiskt och akademiskt relevanta forskningsfrågor.
d. Kritiskt reflektera över val av datainsamlingsmetoder och förstå konsekvenserna av att välja en metod framför en annan.
e. Identifiera etiska utmaningar som forskning kan ge upphov till och diskutera hur de kan hanteras.
f. Förstå hur maktrelationer i samhällen och organisationer (såsom kön eller minoritetsstatus) kan påverka urval och datainsamling i både kvalitativ och kvantitativ forskning.
g. Välja och tillämpa metoder för kvalitativ och kvantitativ dataanalys.
h. Känna igen vanliga misstag vid användning av olika metoder i forskningsprocessen och tillämpa kriterier för god forskningskvalitet.
i. Rekonstruera metodologin i publicerade artiklar och rapporter och analysera relationen mellan metodval och forskningsresultat.
Innehåll
Introduktion till centrala metodologiska diskussioner. Problemanalys.
Översikt av datainsamlingsmetoder.
Klargörande av metodologiska utmaningar.
Introduktion till etiska riktlinjer för forskning.
Kvalitativ datainsamling och analys.
Kvantitativ datainsamling och analys.
Diskussion om vikten av kritiskt tänkande.
Tillämpning av metodologiska principer i analys av vetenskapliga publikationer.
Organisation
Föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier och övningar både individuellt och i grupp.Litteratur
Se kurshemsidan för aktuell information.Examination inklusive obligatoriska moment
Examinationen omfattar obligatoriska seminarier och workshops samt muntliga presentationer och skriftlig examination enligt kursplanen. Alla obligatoriska moment i kursen måste genomföras för att godkännas på kursen.Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.