Kursplan fastställd 2024-02-14 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnInnovation and sustainability transitions
- KurskodTEK761
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareTKGBS
- UtbildningsnivåGrundnivå
- HuvudområdeGlobala system, Samhällsbyggnadsteknik
- TemaMTS 7,5 hp
- InstitutionTEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 74131
- Max antal deltagare80
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0124 Projekt, del A 4,5 hp Betygsskala: TH | 4,5 hp | ||||||
0224 Tentamen, del B 3 hp Betygsskala: TH | 3 hp |
|
I program
Examinator
- Helene Ahlborg
- Enhetschef, Environmental Systems Analysis, Teknikens ekonomi och organisation
Behörighet
Grundläggande behörighet för grundnivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Samma behörighet som det kursägande programmet.Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Genomgångna kurser motsvarande kursen Samhället som system (TEK915), samt en av kurserna Tekniska system för energi, material och information (TEK920) eller kursen Socio-tekniska system (TEKXXX) eller motsvarande kurser.Syfte
Kursen ger studenterna möjlighet att genomföra ett forskningsprojekt relaterat till innovation och hållbarhetsomställning med fokus på verkliga utmaningar. Den handlar om ingenjörens roll i förändringsprocesser och ger kunskap om olika metoder för innovation i komplexa situationer med mycket osäkerhet.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- Tillämpa färdigheter inom projektledning, kommunikation och samarbete för att fullfölja ett gemensamt projekt som involverar externa intressenter
- Förstå och kunna förklara kursens huvudbegrepp (ex. hållbarhetsomställningar, innovation, teknologi och komplexa system) samt använda dessa i analys av och reflektion kring specifika hållbarhetsutmaningar
- Tillämpa ett socio-tekniskt ramverk för att kartlägga och analysera ett komplext system i dess komponenter, processer och funktioner, samt identifiera utmaningar för systemets hållbarhet
- Utveckla en strategi för att kartlägga ett problem ur flera perspektiv med hjälp av olika metoder för datainsamling
- Förklara principerna för olika metoder för innovation samt tillämpa dessa på en komplex hållbarhetsutmaning
- Jämföra exempel på innovation och hållbarhetsomställning i internationellt perspektiv
Innehåll
Kursen är uppbyggd som en projektkurs där studenterna får arbeta med ett verkligt exempel på en komplex hållbarhetsutmaning, med lokal förankring i staden Göteborg. Vi kommer dels att ta upp olika ramverk för att studera och analysera ett komplext system och urban omställning ur ett övergripande perspektiv, dels introducera och tillämpa begrepp och metoder för att angripa konkreta problem på en mer detaljerad nivå. Kursen ger en erfarenhet av att leda och genomföra projekt i samarbete med andra studenter och intressenter i samhället. Den ger ett smakprov på att som ingenjör bidra till samhällets förändringsarbete.
- Perspektiv, definitioner, kritik av och exempel på kursens huvudbegrepp: hållbarhetsomställningar, regim, innovation, teknologi och komplexa system
- Olika metoder för innovation för hållbarhet, såsom frugal innovation, naturbaserade lösningar och människocentrerat designtänkande
Organisation
Kursen består av föreläsningar, seminarier, samt ett större projekt i grupp med arbete kring en eller flera komplexa hållbarhetsutmaningar, men en mångfald av samarbetsformer, uppgifter och rapporteringar. Projektet leds i hög grad av studenterna och ger erfarenhet av att arbeta med flera olika metoder för problemformulering, datainsamling, analys, innovation, och kommunikation. Projektet genomförs i samverkan med aktörer i samhället och studenterna övar sina färdigheter i att kommunicera resultat till intressenter.Litteratur
Kurslitteratur kommer att meddelas via Canvas. Därtill kommer följande böcker ingå med vissa kapitel i kursen:Examination inklusive obligatoriska moment
Kursens projekt om 4,5 hp examineras genom en sammanvägd bedömning av såväl individuella moment som gruppuppgifter. Detta innefattar:- skriftliga inlämningar, muntliga och visuella presentationer,
- egen- och kamratutvärdering
- närvaro vid seminarier, handledningstillfällen, samt slutredovisningar.
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.
Kursplanen innehåller ändringar
- Ändring gjord på tentamen:
- 2024-09-03: Digital tentamen Ändrat till digital tentamen av Examinator
[0224 Tentamen 3,0 hp] Ändrat till digital examination inspera - 2024-09-03: Digital tentamen Ändrat till digital tentamen av Examinator
[0224 Tentamen 3,0 hp] Ändrat till digital examination inspera - 2024-09-03: Digital tentamen Ändrat till digital tentamen av Examinator
[0224 Tentamen 3,0 hp] Ändrat till digital examination inspera
- 2024-09-03: Digital tentamen Ändrat till digital tentamen av Examinator
- Ändring gjord på modul:
- 2024-09-03: Digital tentamen Ändrat till digital tentamen av Examinator
[0224 Tentamen 3,0 hp] Ändrat till digital examination inspera
- 2024-09-03: Digital tentamen Ändrat till digital tentamen av Examinator