Kursplan för Innovation och omställning

Kursplan fastställd 2024-02-14 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnInnovation and sustainability transitions
  • KurskodTEK761
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareTKGBS
  • UtbildningsnivåGrundnivå
  • HuvudområdeGlobala system, Samhällsbyggnadsteknik
  • TemaMTS 7,5 hp
  • InstitutionTEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 74131
  • Max antal deltagare80
  • Blockschema
  • Sökbar för utbytesstudenterNej
  • Endast studenter med kurstillfället i programplan.

Poängfördelning

0124 Projekt, del A 4,5 hp
Betygsskala: TH
4,5 hp0 hp0 hp0 hp0 hp0 hp
0224 Tentamen, del B 3 hp
Betygsskala: TH
3 hp0 hp0 hp0 hp0 hp0 hp
  • 29 Okt 2024 em J
  • 08 Jan 2025 fm J
  • 20 Aug 2025 em J

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Grundläggande behörighet för grundnivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Samma behörighet som det kursägande programmet.
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

Genomgångna kurser motsvarande kursen Samhället som system (TEK915), samt en av kurserna Tekniska system för energi, material och information (TEK920) eller kursen Socio-tekniska system (TEKXXX) eller motsvarande kurser.

Syfte

Kursen ger studenterna möjlighet att genomföra ett forskningsprojekt relaterat till innovation och hållbarhetsomställning med fokus på verkliga utmaningar. Den handlar om ingenjörens roll i förändringsprocesser och ger kunskap om olika metoder för innovation i komplexa situationer med mycket osäkerhet.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

  • Tillämpa färdigheter inom projektledning, kommunikation och samarbete för att fullfölja ett gemensamt projekt som involverar externa intressenter
  • Förstå och kunna förklara kursens huvudbegrepp (ex. hållbarhetsomställningar, innovation, teknologi och komplexa system) samt använda dessa i analys av och reflektion kring specifika hållbarhetsutmaningar
  • Tillämpa ett socio-tekniskt ramverk för att kartlägga och analysera ett komplext system i dess komponenter, processer och funktioner, samt identifiera utmaningar för systemets hållbarhet
  • Utveckla en strategi för att kartlägga ett problem ur flera perspektiv med hjälp av olika metoder för datainsamling
  • Förklara principerna för olika metoder för innovation samt tillämpa dessa på en komplex hållbarhetsutmaning
  • Jämföra exempel på innovation och hållbarhetsomställning i internationellt perspektiv

Innehåll

Kursen är uppbyggd som en projektkurs där studenterna får arbeta med ett verkligt exempel på en komplex hållbarhetsutmaning, med lokal förankring i staden Göteborg. Vi kommer dels att ta upp olika ramverk för att studera och analysera ett komplext system och urban omställning ur ett övergripande perspektiv, dels introducera och tillämpa begrepp och metoder för att angripa konkreta problem på en mer detaljerad nivå. Kursen ger en erfarenhet av att leda och genomföra projekt i samarbete med andra studenter och intressenter i samhället. Den ger ett smakprov på att som ingenjör bidra till samhällets förändringsarbete.


Kursen täcker följande ämnen
- Perspektiv, definitioner, kritik av och exempel på kursens huvudbegrepp: hållbarhetsomställningar, regim, innovation, teknologi och komplexa system
- Olika metoder för innovation för hållbarhet, såsom frugal innovation, naturbaserade lösningar och människocentrerat designtänkande
- Metoder inom projektledning
- Förhållningssätt och metod för professionella och tvärvetenskapliga samarbeten
- Projektbaserat arbete med verkliga hållbarhetsutmaningar

Organisation

Kursen består av föreläsningar, seminarier, samt ett större projekt i grupp med arbete kring en eller flera komplexa hållbarhetsutmaningar, men en mångfald av samarbetsformer, uppgifter och rapporteringar. Projektet leds i hög grad av studenterna och ger erfarenhet av att arbeta med flera olika metoder för problemformulering, datainsamling, analys, innovation, och kommunikation. Projektet genomförs i samverkan med aktörer i samhället och studenterna övar sina färdigheter i att kommunicera resultat till intressenter.
Kursens teoretiska innehåll examineras i en skriftlig salstentamen.

Litteratur

Kurslitteratur kommer att meddelas via Canvas. Därtill kommer följande böcker ingå med vissa kapitel i kursen:

Meadows, Donella. Thinking in Systems: A Primer. Chelsea Green Publishing (2008). Introduktionskapitlet.

Arthur, Brian. The Nature of Technology. Penguin Books. (2009). Kapitel 7 och 8

Frantzeskaki, N., Broto, V.C., Coenen, L., Loorbach, D., 2017. Urban Sustainability Transitions: The Dynamics and Opportunities of Sustainability Transitions in Cities, in: Urban Sustainability Transitions. Routledge.

Examination inklusive obligatoriska moment

Kursens projekt om 4,5 hp examineras genom en sammanvägd bedömning av såväl individuella moment som gruppuppgifter. Detta innefattar:
- skriftliga inlämningar, muntliga och visuella presentationer,
- egen- och kamratutvärdering
- närvaro vid seminarier, handledningstillfällen, samt slutredovisningar.

3 hp examineras via skriftlig tentamen.

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.