Kursplan för Innovation och omställning

Kursplan fastställd 2022-02-13 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnInnovation and sustainability transitions
  • KurskodTEK760
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareTKGBS
  • UtbildningsnivåGrundnivå
  • HuvudområdeGlobala system, Samhällsbyggnadsteknik
  • TemaMTS 7,5 hp
  • InstitutionTEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 74129
  • Max antal deltagare80
  • Blockschema
  • Sökbar för utbytesstudenterNej

Poängfördelning

0122 Projekt 7,5 hp
Betygsskala: TH
7,5 hp

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Grundläggande behörighet för grundnivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Samma behörighet som det kursägande programmet.
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Syfte

Kursen introducerar forskning och praktik relaterad till innovation och hållbarhetsomställningar. Den handlar om ingenjörens roll i förändringsprocesser och ger
kunskap om olika metoder för innovation i komplexa situationer med mycket
osäkerhet. Kursen kommer dels att ta upp olika ramverk för att studera och analysera komplexa system ur ett övergripande perspektiv, dels introducera och tillämpa metoder för att angripa konkreta problem på en mer detaljerad nivå. Kursen tillämpar projektbaserat lärande och ger ett smakprov på att som ingenjör bidra till samhällets förändringsarbete.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

  • Redogöra för kursens huvudbegrepp (hållbarhetsomställningar, innovation, teknologi och komplexa system) samt använda dessa i analys av och reflektion kring specifika hållbarhetsutmaningar
  • Tillämpa ett socio-tekniskt ramverk för att kartlägga och analysera ett komplext system i dess komponenter, processer och funktioner, samt identifiera utmaningar för systemets hållbarhet
  • Utveckla en strategi för att kartlägga ett problem ur flera perspektiv med hjälp av olika metoder för datainsamling
  • Förklara principerna för olika metoder för innovation samt tillämpa dessa för att adressera en komplex hållbarhetsutmaning
  • Tillämpa färdigheter inom projektledning, kommunikation och samarbete för att fullfölja ett gemensamt projekt som involverar externa intressenter

Innehåll

Kursen täcker följande ämnen
- Perspektiv, definitioner, kritik av och exempel på kursens fyra huvudbegrepp: hållbarhetsomställningar, innovation, teknologi och komplexa system
- Olika metoder för innovation för hållbarhet, såsom frugal innovation, naturbaserade lösningar och människocentrerat designtänkande
- Metoder inom projektledning
- Förhållningssätt och metod för professionella och tvärvetenskapliga samarbeten
- Projektbaserat arbete med verkliga hållbarhetsutmaningar

Organisation

Kursen består av föreläsningar, seminarier, samt ett större projekt i grupp med arbete kring en eller flera komplexa hållbarhetsutmaningar, men en mångfald av samarbetsformer, uppgifter och rapporteringar. Projektet leds i hög grad av studenterna och ger erfarenhet av att arbeta med flera olika metoder för problemformulering, datainsamling, analys, innovation, och kommunikation. Projektet genomförs i samverkan med studenter från andra universitet och aktörer i samhället.

Litteratur

Kurslitteratur kommer att meddelas via Canvas.

Examination inklusive obligatoriska moment

Kursen examineras genom en sammanvägd bedömning av såväl individuella moment som gruppuppgifter. Detta innefattar: 
- skriftliga inlämningar, muntliga och visuella presentationer, 
- egen- och kamratutvärdering samt respons på andra gruppers arbete, 
- närvaro vid seminarier, handledningstillfällen, samt slutredovisningar.






Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.