Kursplan fastställd 2024-02-22 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnLeadership and organizational development
- KurskodTEK741
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareTKMAS
- UtbildningsnivåGrundnivå
- HuvudområdeIndustriell ekonomi
- TemaMTS 7,5 hp
- InstitutionTEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Svenska
- Anmälningskod 55146
- Max antal deltagare60
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0121 Konstruktionsövning + lab 1,5 hp Betygsskala: UG | 1,5 hp | ||||||
0221 Hemtentamen 6 hp Betygsskala: TH | 6 hp |
I program
- KPLOL - LÄRANDE OCH LEDARSKAP, KOMPLETTERANDE PEDAGOGISK UTBILDNING, Årskurs 2 (obligatorisk)
- KPLOL - LÄRANDE OCH LEDARSKAP, KOMPLETTERANDE PEDAGOGISK UTBILDNING, halvfart, Årskurs 3 (obligatorisk)
- MPLOL - LÄRANDE OCH LEDARSKAP, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (obligatorisk)
- TKAUT - AUTOMATION OCH MEKATRONIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (valbar)
- TKMAS - MASKINTEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (valbar)
- TKTEM - TEKNISK MATEMATIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (obligatoriskt valbar)
Examinator
- Carl Wänström
- Universitetslektor, Supply and Operations Management, Teknikens ekonomi och organisation
Behörighet
Grundläggande behörighet för grundnivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Samma behörighet som det kursägande programmet.Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
TEK441 eller LMU450 eller motsvarande.Syfte
Syftet med kursen är att ge studenten såväl grundläggande som fördjupande kunskap inom ämnesområdet ledarskap och organisationsutveckling för att åstadkomma effektiva organisationer som är ekonomiskt och socialt hållbara. Studenterna kommer under kursen aktivt deltaga och reflektera kring hur hållbara arbetsplatser och arbetsprocesser kan utformas och ledas för att möta människors och organisationers olika utmaningar i dagens teknikintensiva samhälle. Viktiga delar i kursen är ledarskap, beslutsteori, förändringsarbete, motivation, gruppdynamik och arbetsmiljöarbete.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
jämföra och exemplifiera olika organisationsteorier förklara och exemplifiera organisationskultur och maktförhållande
redogöra för lednings- och styrningsprinciper
jämföra ledarskapsmodeller
redogöra för kommunikationsteorier och beslutsprocesser
förklara gruppdynamik och teamutveckling
förklara motivationsteorier och relatera till prestation
redogöra för modeller kring organisationsutveckling och relatera till organisatoriskt lärande
kritiskt reflektera över jämlikhetsaspekter på organisering av arbete
förklara organisatorisk och social arbetsmiljö
förklara motivationsteorier och relatera till prestation
redogöra för modeller kring organisationsutveckling och relatera till organisatoriskt lärande
kritiskt reflektera över jämlikhetsaspekter på organisering av arbete
förklara organisatorisk och social arbetsmiljö
Innehåll
Kursen innehåller: organisationsteori och -struktur
organisationskultur och maktförhållanden
ledarskap
motivation och prestation
beslutsprocesser och kommunikation
team och effektiva grupper
lärande och organisationsutveckling
genus och mångfald i organisationer
organisatorisk och social arbetsmiljö
Organisation
Kursen är baserad på föreläsningar, seminarier och övningar. Seminarier och övningar är obligatoriska och används för att underlätta och fördjupa förståelsen av ämnesområdet.Litteratur
Meddelas senast två veckor före kursstartExamination inklusive obligatoriska moment
Examinationen består av två huvuddelar:
1. Projekt, inklusive obligatoriska element (övningar, seminarier och presentationer)
2. En kombination av skriftlig och muntlig individuell tentamen
För slutbetyg krävs godkänt på samtliga examinerande moment.
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.