Kursplan för Innovationssystem och sociotekniska omställningar

Kursplan fastställd 2021-02-26 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnInnovation systems and sociotechnical transitions
  • KurskodTEK665
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareMPMEI
  • UtbildningsnivåAvancerad nivå
  • HuvudområdeIndustriell ekonomi
  • InstitutionTEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 26113
  • Max antal deltagare60
  • Blockschema
  • Sökbar för utbytesstudenterJa

Poängfördelning

0119 Inlämningsuppgift 7,5 hp
Betygsskala: TH
7,5 hp

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Grundläggande behörighet för avancerad nivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Engelska 6
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

Minst 15 hp kurser inom huvudområdet industriell ekonomi, inkl. företagsekonomi, innovationsledning, strategisk ledning, industriell marknadsföring, projektledning etc. 

Syfte

Kursen syftar till att ge studenterna förståelse för (1) innovationsprocessens kollektiva aspekter och hur de kan analyseras, (2) förutsättningar och mekanismer för omställningar av viktiga samhällssektorer som t.ex. energiförsörjning, transporter, bostäder och livsmedel och (3) möjligheter att genom strategiska och politiska insatser påverka innovations- och omställningsprocesser på teknik-, bransch- och sektornivå.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

Efter fullgjord kurs ska studenten kunna:
  • redogöra för olika begrepp, teorier och ramverk som beskriver innovations- och omställningsprocesser på teknikområdes-, bransch- eller sektorsnivå;
  • redogöra för faktorer och mekanismer som påverkar förutsättningarna för innovation och omställning av sociotekniska system på teknikområdes-, bransch- och sektorsnivå samt kritiskt diskutera deras konsekvenser för hållbar utveckling i olika samhällssektorer;
  • kritiskt diskutera i vilken utsträckning faktorerna och mekanismerna kan påverkas av företag och andra samhällsaktörer och kritiskt diskutera vilka strategier och politiska styrmedel som kan behövas för att stimulera innovation eller omställning i en viss bransch eller sektor; samt
  • tillämpa utvalda ramverk i en analys av en bransch eller sektor och med utgångspunkt i analysen formulera strategiska och politiska rekommendationer.

Innehåll

Kursen tar upp olika ramverk och modeller för att beskriva och analysera innovationsprocesser på teknik-, industri- och sektorsnivå, t.ex. teknologiska och sektoriella innovationssystem och multi level-perspektivet på sociotekniska omställningar. I kursen behandlas även litteratur om systembyggande och institutionellt entreprenörskap samt innovationspolitik och politik för transformativ förändring.

Organisation

Kursen består av föreläsningar, egen inläsning av litteratur, diskussionsseminarier med obligatorisk närvaro, grupparbeten med skriftlig och muntlig redovisning samt en skriftlig inlämningsuppgift individuellt eller i par.

Litteratur

Vetenskapliga artiklar som tillkännages senast två veckor innan kursstart.

Examination inklusive obligatoriska moment

Kursen examineras genom ett antal seminarieförberedande uppgifter i grupper om 2-3 studenter med skriftlig och muntlig redovisning, en grupprapport i grupper om 4-6 studenter, individuella granskningar av en annan grupps inlämningar samt en skriftlig, litteraturbaserad uppgift som utförs individuellt eller i par beroende på deltagarantalet. Det är också obligatorisk närvaro vid seminarierna.

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.