Kursplan fastställd 2019-02-13 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnDigitalisation and society
- KurskodTEK600
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMTS
- UtbildningsnivåGrundnivå
- TemaMTS 7,5 hp
- InstitutionTEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 99114
- Max antal deltagare35
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0118 Hemtentamen 7,5 hp Betygsskala: TH | 7,5 hp |
I program
- MTS - Människa - teknik - samhälle, Årskurs 1
- TIEPL - EKONOMI OCH PRODUKTIONSTEKNIK, HÖGSKOLEINGENJÖR, Årskurs 3 (obligatoriskt valbar)
- TKELT - ELEKTROTEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (obligatoriskt valbar)
- TKITE - INFORMATIONSTEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (valbar)
- TKSAM - SAMHÄLLSBYGGNADSTEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (valbar)
Examinator
- Erik Bohlin
- Biträdande professor, Science, Technology and Society, Teknikens ekonomi och organisation
Behörighet
Grundläggande behörighet för grundnivåKursspecifika förkunskaper
Inga särskilda förkunskaper krävs.Syfte
Syftet med kursen är att utveckla en grundläggande förståelse för styrningsprinciper och ekonomiska mönster, samt analytiska förmågor för att begreppsliggöra och kritiskt värdera samspelet mellan digitalisering och samhälle.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Syftet är att stödja studenternas förståelse av digitaliseringens samband med samhällets utveckling. Kursen kommer behandla hur digitalisering samverkar med affärsutveckling samt med utveckling av samhällets institutioner, samt värdera den pågående utvecklingen.
Följande beskriver kursens övergripande lärandemål i mer detalj:
- Beskriva och analysera samspelet mellan digitalisering å den ena sidan, samhällelig förändring å den andra
- Identifiera vilka faktorer som påverkar digitaliseringen
- Beskriva och analysera digitaliseringens mekanismer
- Tolka och förklara historiska förlopp inom digitalisering, samt även kunna göra förutsägelser om framtida effekter av digitalisering, både på kort och lång sikt
- Redogöra för relevanta teoretiska begrepp och förklaringsmodeller för digitaliseringens samspel med samhällsutveckling
- Problematisera de samhälleliga konsekvenserna av digitalisering, då, nu och i framtiden
- Uppmärksamma de etiska problem som digitalisering kan vara behäftade med
- Skriva argumenterande och värderande text
Innehåll
Kursen kommer behandla fallstudier från flera olika branscher och sektorer, såsom tillverkning, energi, hälsa, transport, för att förklara den pågående fjärde industriella revolutionen, också benämnd Industry 4.0. Digitala innovationer i produkter och tjänster, processer och affärsmodeller har radikalt förändrat branschers funktionssätt. Nästa generationens branscher karakteriseras av oräkneliga uppkopplade och sammanlänkade apparater och ting, automatiserade processer, samt lagring, analys och användning av omfattande datamängder. Studenterna kommer att få ta del av verkliga erfarenheter av företag som har ändrat affärsmodeller och strategier för att realisera de möjligheter som digitaliseringen skapar. Kursen kommer även behandla roll för myndigheter och samhällets institutioner för att stödja digitaliseringens möjligheter, samt förebygga eller motverka hot. Ytterligare områden som kursen behandlar är den ökade komplexitet som samhällets digitalisering medför, och uppmärksamma etiska frågor inom integritet, säkerhet och uthållig utveckling.
Organisation
Kursen kommer behandla förelösningar, studiebesök, och seminarier, och vissa har obligatorisk närvaro.
Litteratur
Litteratur kommer delges i samband med att kursen öppnas. I kurslitteraturen ingår vetenskapliga uppsatser, bokkapitel och dokument av myndigheter, samt populärvetenskapliga artiklar.
Examination inklusive obligatoriska moment
Examination baseras på tre delar:
Projekt i grupp - 40%
Hemtenta - 40%
Dugga - 20%
Varje del av examinationen betygssätts som underkänd, respektive betyg tre, fyra och fem, där slutbetyg är en sammanvägning av delbetygen.