Kursplan fastställd 2019-02-21 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnGreen IT and innovation
- KurskodTEK486
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareTKITE
- UtbildningsnivåGrundnivå
- HuvudområdeEnergi- och miljöteknologi, Informationsteknik
- TemaMiljö och hållbar utveckling 7,5 hp
- InstitutionTEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
- BetygsskalaTH - Fem, Fyra, Tre, Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Svenska
- Anmälningskod 52112
- Max antal deltagare20
- Min. antal deltagare5
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterJa
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0115 Projekt 4,5 hp Betygsskala: TH | 4,5 hp | ||||||
0215 Dugga 3 hp Betygsskala: UG | 3 hp |
|
I program
- TIDAL - DATATEKNIK, HÖGSKOLEINGENJÖR, Årskurs 3 (valbar)
- TKDAT - DATATEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (valbar)
- TKITE - INFORMATIONSTEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (valbar)
Examinator
- Catharina Landström
- Avdelningschef, Science, Technology and Society, Teknikens ekonomi och organisation
Ersätter
- TEK485 Grön IKT och innovation
Behörighet
För kurser på grundnivå inom Chalmers utbildningsprogram gäller samma behörighetskrav som till de(t) program där kursen ingår i programplanen.Kursspecifika förkunskaper
Minst 5 hp kurser inom temat miljö och hållbar utveckling (MHU).Syfte
Syftet med kursen är att ge studenterna möjlighet att tillämpa sina kunskaper om IT och hållbar utveckling och arbeta med verkliga problem och utmaningar som företag och andra organisationer i Västra Götalandsregionen står inför. Studenterna tar själva initiativ till projektarbeten och kontakt med tänkbara samarbetspartners, med stöd av undervisande personal och andra resurser i kursen. I projektet arbetar studenterna sedan med problemlösning med hjälp av grön IT, inom ett ramverk för hållbar utveckling och affärs- och organisationsutveckling. Problemen och lösningarna ska ha en tydlig IT-koppling. Slutresultat kan vara konkreta lösningsförslag såväl som förstudier av mer analytisk karaktär. För att sätta in projektarbetet i ett sammanhang innehåller kursen även en introduktion med fördjupning i hållbar utveckling och innovation.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna- Redogöra för begreppet hållbar utveckling med avseende på företags och andra organisationers användning av informationsteknologi.
- Redogöra för begreppet innovation och dess tillämpbarhet på grön IT-lösningar
- Använda metoder och verktyg från IT-området samt kunskaper om hållbar utveckling och innovation för att genomföra en problemanalys.
- Använda metoder och verktyg från IT-området samt kunskaper om hållbar utveckling och innovation för att utarbeta en kravspecifikation.
- Använda metoder och verktyg från IT-området samt kunskaper om hållbar utveckling och innovation för att utarbeta en design.
- Använda metoder och verktyg från IT-området samt kunskaper om hållbar utveckling och innovation för att utarbeta ett konceptförslag.
- Reflektera kring de möjligheter och begränsningar som grön IT erbjuder för utveckla organisationer och minska miljöpåverkan.
Innehåll
En allmän del där studenterna fördjupar sin förståelse av områdena grön IT, hållbar utveckling och innovation.Ett projektarbete där studenterna tillsammans med representanter från ett eller flera företag eller andra organisationer, lärare och handledare samt medstudenter deltar i och bidrar till samtliga faser av förändringsarbetet mot en ökad hållbarhet: problemorientering, problemanalys och problemlösning. Modul II avser problemanalysen (analys av företagets verksamhet, problem och potential för grön IT). Modul III avser problemlösningen (kravspecifikation, design och konceptförslag).
Organisation
Kursen omfattar en inledande föreläsningsserie, övningar, handledning av projektarbete, samt redovisning av projektarbete.Litteratur
Kurslitteratur meddelas vid kursstart.Examination inklusive obligatoriska moment
Examinationen består av två delar:- Skriftlig dugga om 3 hp som behandlar de teman som tas upp i introduktionsmodulen och primärt examinerar lärandemål 1, 2 och 7.
- Projektarbete i grupp om 4,5 hp som primärt examinerar lärandemål 4-7.