Kursplan för Kunskapsbaserat affärsskapande och ledning

Kursplan fastställd 2019-02-21 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnKnowledge-based business development and management
  • KurskodTEK455
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareMPBDP
  • UtbildningsnivåAvancerad nivå
  • HuvudområdeIndustriell ekonomi
  • InstitutionTEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
  • BetygsskalaTH - Fem, Fyra, Tre, Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 07120
  • Blockschema
  • Sökbar för utbytesstudenterNej

Poängfördelning

0113 Laboration 7,5 hp
Betygsskala: TH
0 hp0 hp0 hp7,5 hp0 hp0 hp

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Information saknas

Särskild behörighet

För kurser på avancerad nivå gäller samma grundläggande och särskilda behörighetskrav som till det kursägande programmet. (När kursen är på avancerad nivå men ägs av ett grundnivåprogram gäller dock tillträdeskrav för avancerad nivå.)
Undantag från tillträdeskraven: Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

Endast studenter antagna till programmet Entrepreneurship and Business Design får tillträde till kursen, på grund av den starka integrationen med laborations-baserad pedagogik av programmet. För att uppnå behörighetskrav måste studenten även ha klarat kursen CIP061 alternativt TEK216.

Syfte

Syftet med kursen är att ge studenter praktiska samt teoretiska kunskaper inom affärsskapande och ledning av kunskapsbaserade företag, som en särskild form av företagsverksamhet med sina unika konkurrensstrategier och källor till konkurrensövertag baserat på differentierade resurser, förmågor, värdeerbjudanden, marknadspositionering, värdenätverk och organisationsbeteende jämfört med traditionell industri-baserad verksamhet.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

1.    Visa kunskap om de viktigaste skillnaderna i källor till konkurrensfördel mellan ett industri- och kunskapsbaserat affärsperspektiv.
2.    Visa kunskap om de viktigaste skillnaderna mellan en materiell och intellektuell värdekedja i relation till affärsmodeller.
3.    Visa kunskap i strukturen av en teknologimarknad i jämförelse med en produktmarknad.
4.    Visa förmåga att analysera källor till konkurrensfördelar för kunskapsbaserad affärsverksamhet i relation till affärsmål.
5.    Visa förmåga att utforma värdevisioner och affärsstrategier för att utveckla kunskapsbaserade företag, innovationer och marknader.
6.    Visa förmåga att analysera och utveckla affärsstrategier och värdevisioner i relation till gränssnittet mellan teknik- och produktmarknader.
7.    Visa förmågan att analysera och utveckla strategier för att hantera kunskapsarbetare och processer inklusive FoU-förvaltning, incitamentsstrukturer, företagskultur etc.
8.    Visa förmågan att använda och tillämpa olika ramverk för finansiell värdering av teknologiska kommersiella satsningar (t.ex. inkomst, marknads, real-option metoder)
9.    Visa förmåga att prioritera, analysera, syntetisera och kommunicera viktig affärsinformation i olika affärssammanhang under mycket tidspress och hög nivå av osäkerhet.
10.  Visa förmåga att utveckla etiskt ansvarsfulla och hållbara strategier vid kunskapsbaserad verksamhet ur ett helhetsperspektiv.

Innehåll

Kursen poängterar framväxten av kunskapsbaserade företag som en ny kommersiell verksamhet och organisationsstruktur i kunskapsekonomin. Praktiska verktyg och modeller presenteras och upplevs genom rollspel och simulerade labbmiljöer, där kunskap är en strategisk nyckeltillgång för företaget samt utveckling och förvaltning av kunskap blir en av företagets viktigaste aktiviteter. Huvudfokus ligger på att åskådliggöra skillnaderna mellan den materiella värdekedjan knuten till en traditionell industri logik och den intellektuella värdekedjan som återfinns, inom kunskaps baserade verksamheter. En förståelse för skillnaderna dem emellan påverkar värdeskapande och värdeutvinning till sådan grad att konkurrensfördelar av olika slag kan identifieras.

Organisation

Kursen är uppbyggd kring en simulerad företagsmiljö som bygger på rollspel pedagogik. Kursen innehåller ett antal olika simuleringar av varierande längd och, där studenterna löser praktiska problem. Det finns flera föreläsningar, seminarier och möten i anslutning till rollspel simuleringarna. Dessa kommer att fungera som en teoretisk hjälp och feedback, tillsammans med kurslitteratur, som behövs för att uppnå utmärkta resultat under simuleringarna.

Litteratur

Se separat lista.

Examination inklusive obligatoriska moment

Studenterna betygsätts i hur de hanterar de affärsutmaningar som uppstår samt specifika leveranser till företagets intressenter i simuleringen, i anslutning till detta även på individuella uppgifter och gruppuppgifter i detta i form av skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga presentationer. Närvaro samt aktivt deltagandet i simulationen är obligatoriskt.