Kursplan för Förändringsledning och förbättringsprocesser

Kursplan fastställd 2024-02-19 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnChange management and improvement processes
  • KurskodTEK431
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareMPQOM
  • UtbildningsnivåAvancerad nivå
  • HuvudområdeIndustriell ekonomi
  • InstitutionTEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 36116
  • Max antal deltagare70 (minst 10% av platserna reserveras för utbytesstudenter)
  • Min. antal deltagare10
  • Blockschema
  • Sökbar för utbytesstudenterJa

Poängfördelning

0120 Projekt 7,5 hp
Betygsskala: TH
7,5 hp0 hp0 hp0 hp0 hp0 hp

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Grundläggande behörighet för avancerad nivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Engelska 6
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

Kursen är öppen för studenter som är antagna till MPPEN och MPQOM. Andra studenter kommer att accepteras om det finns plats tillgängligt och antagande kommer att beslutas från fall till fall. Som ett minimum bör de sökande ha tagit kurser inom följande område: (i) affärsadministration (minst 7,5 ECTS), (ii) verksamhetsstyrning (minst 7,5 ECTS)

Syfte

Kursdeltagarna får kunskap om strategi och förändringsteorier, om kvalitetsinspirerade förbättringsansatser och etiskt förhållningssätt, samt utvecklar egen djupförståelse inom ett avgränsat område inom förändringsledning.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

  • Diskutera och kritiskt förhålla sig till befintliga teorier och forskning inom ämnet förändringsledning och förbättringsprocesser
  • Designa och genomföra ett mindre forskningsprojekt inom ett smalare område inom området förändringsledning och förbättringsprocesser
  • Samla in, analysera, sammanställa och jämföra olika teorier om organisatoriska förändrings- och förbättringsprocesser i relation till empiriska exempel från industrin
  • Utveckla en hållbar och etisk förståelse och förhållningssätt till förändring
  • Kritiskt granska och diskutera andra studenters arbeten
  • Läsa och skriva akademiska texter
  • Reflektera över lärandeprocesser som genomförs i grupper med olika utbildningsbakgrund, kön och nationalitet.

    Innehåll

    Kursen ger insikter i strategi, förändrings- och förbättringsteorier och praktik primärt på organisationsnivå. Teoriområdena inkluderar lärande, ledarskap, förändringsagenter och motstånd. Kursen täcker aspekter kring etik, hållbar utveckling- och digitalisering relaterat till förändring. Alla kursdeltagarna får genom litteraturseminarierna ta del av en gemensam teoribas och dessutom får varje student gå djupare in på ett mer avgränsat område för sitt uppsatsskrivande. Kursens teoretiska innehåll diskuteras och jämförs med erfarenheter av förändringsprojekt inom industrin. En viktig del av kursen utgörs av gruppuppgift där deltagarna själva väljer vilket område de vill specialisera sig inom. Syftet är att genomföra en empirisk studie baserad på litteratursökning, egen datainsamling från företag samt kombinera teorierna med empirisk kunskap i en analys som presenteras i form av en uppsats.

    Organisation

    Kursen består av föreläsningar, litteraturseminarier, seminarier samt författande och presentation av en uppsats. Se kurshemsidan för aktuell information.

    Litteratur

    Se kurshemsida

    Examination inklusive obligatoriska moment

    Examinationen är baserad på en uppsats som skrivs i grupp, opponering och en slutpresentation av uppsatsen och en individuell reflektion. Aktivt deltagande på seminarier och reflektioner på gästföreläsningar kan påverka den slutgiltiga betygsnivån. Betygskalan är 5, 4, 3, underkänt. Se kurshemsidan för aktuell information.

    Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.