Kursplan för Organisatoriskt beteende, orientering

Kursplanen innehåller ändringar
Se ändringar

Kursplan fastställd 2024-02-19 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnOrganizational behavior, orientation
  • KurskodTEK407
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareMPMEI
  • UtbildningsnivåAvancerad nivå
  • HuvudområdeIndustriell ekonomi
  • InstitutionTEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 26123
  • Max antal deltagare84 (minst 10% av platserna reserveras för utbytesstudenter)
  • Blockschema
  • Sökbar för utbytesstudenterJa

Poängfördelning

0124 Dugga 2,5 hp
Betygsskala: TH
0 hp2,5 hp0 hp0 hp0 hp0 hp
0224 Inlämningsuppgift 5 hp
Betygsskala: TH
0 hp5 hp0 hp0 hp0 hp0 hp

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Grundläggande behörighet för avancerad nivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Engelska 6
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

Studenter som går Innovationsledning, mastersprogrammet MPMEI årskurs 2 har förtur till studieplatserna då kursen är obligatoriskt valbar i deras programplan. Kvarvarande platser är öppna för andra sökande som uppfyller behörighetskraven, vilket för kurser på avancerad nivå innebär samma grundläggande och särskilda behörighetskrav som till det kursägande programmet (MPMEI). Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Syfte

Kursen behandlar människors interagerande i grupper och med organisationens olika system och strukturer och ger studenter baskunskaper i ämnet. Den inriktas på hur grupper och individer handlar och kommunicerar i organisatoriska sammanhang och hur detta påverkar såväl resultat som människors utveckling.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

a. ha förmåga att förklara och använda ett urval av de viktigaste begreppen och teorierna inom beteendevetenskap 
b. förstå betydelsen av ledarskap i olika situationer
c. ha inblickar i chefsfärdigheter som relaterar till problem-definition, problemlösning och beslutsfattande i team
d. ha förmåga att använda kunskaper i små gruppers dynamik för deltagande i team och för goda prestationer som medlem i ett team
e. förstå grundläggande element i arbetsorganisation och organisationskultur från ett mänskligt perspektiv
f. kunna utvärdera och anpassa sitt eget beteende i olika situationer genom en utökad kunskap om sig själv och gruppdynamiska processer.

Innehåll

Kursen ger en introduktion till ämnen och frågor som har sitt ursprung i samhällsvetenskaper såsom psykologi, sociologi, socialantropologi och som har betydelse för att förstå hur man leder organisationer och enheter. Kursen ger möjligheter att utforska hur interaktion mellan människor och de system man arbetar i kan leda till olika resultat och upplevelser. Analyser sker på individ-, grupp- och organisationsnivå avseende motivation, perception, gruppdynamik, grupprestation, arbetsutformning, ledarskap och organisationskultur.

Organisation

Utgångspunkten för kursen är att organisationer är öppna system och att lärande om dessa bäst sker genom flera olika pedagogiska angreppssätt. I tillägg till teoretiska inslag använder sig kursen av strukturerad upplevelsebaserad inlärning som övningar, fallstudier och studentpresentationer i syfte att:
a) ge deltagarna möjligheter att uppleva de gruppdynamiska skeenden som behandlas i kursen och
b) tillhandahålla en inlärningssituation där studenterna kan värdera relevansen av de skeenden som kursen tar upp, på ett dynamiskt sätt.

Eftersom mycket av inlärningen och arbetet med att uppnå lärandemålen sker i teamen och i klassrumsaktiviteter av olika slag måste studenterna:
1) regelbundet närvara i undervisningen,
2) förbereda olika moment innan undervisningstillfällen,
3) aktivt delta i grupp och klassens diskussioner.

Begränsning och viktig information!
Den här kursen kan ta emot maximalt 84 studenter. Kursen är obligatoriskt valbar för andraårsstudenter i Master programmet Innovationsledning (MPMEI).

Litteratur

Kurs litteraturen framgår av kurs PM.

Examination inklusive obligatoriska moment

Examination anordnas av institutionen. Kursens examination består av en dugga (test med flervalsfrågor) samt inlämningsuppgifter som lämnas in både individuellt och i grupp successivt under kursen. Momenten beskrivs mer utförligt i kurs-PM.

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.

Kursplanen innehåller ändringar

  • Ändring gjord på kurstillfälle:
    • 2024-06-10: Block Block C tillagt av Susanne Olilla
      [Kurstillfälle 1]
    • 2024-06-10: Block Block ändrat av Susanne Olilla
      [Kurstillfälle 1]