Kursplan fastställd 2024-02-05 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnLean production
- KurskodTEK400
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareTIEPL
- UtbildningsnivåGrundnivå
- HuvudområdeIndustriell ekonomi
- InstitutionTEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Svenska
- Anmälningskod 68117
- Max antal deltagare100
- Min. antal deltagare15
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0111 Inlämningsuppgift 1,5 hp Betygsskala: UG | 1,5 hp | ||||||
0211 Tentamen 6 hp Betygsskala: TH | 6 hp |
I program
- TIEPL - EKONOMI OCH PRODUKTIONSTEKNIK, HÖGSKOLEINGENJÖR, Årskurs 2 (obligatorisk)
- TKIEK - INDUSTRIELL EKONOMI, CIVILINGENJÖR - Industriell produktion, Årskurs 3 (obligatorisk)
Examinator
- Per Medbo
- Tekniklektor, Supply and Operations Management, Teknikens ekonomi och organisation
Behörighet
Grundläggande behörighet för grundnivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Samma behörighet som det kursägande programmet.Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Grundläggande kurser inom Industriell ekonomi, Arbetsorganisation eller Logistik motsvarande 15 hp eller motsvarande kunskaper.Syfte
Syftet med kursen är att ge en helhetsbild över begreppet Lean produktion och en förståelse av relationerna mellan filosofin, principerna och verktygen i Lean produktion. Kursen lägger grund för fortsatta bredare och djupare studier av hur verksamheten bedrivs hos företag med en Lean affärsstrategi.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Kunskap och förståelse
- Kunna redogöra för syftet med
ställtidsreduktion samt kunna beskriva metodiken för ställtidsreduktion
- Kunna redogöra för syftet med verktygen 5S
och standardiserat arbetssätt och kunna beskriva metodiken för dessa
verktyg
- Kunna redogöra för verktygen visuell styrning
och daglig styrning
- Kunna jämföra dragande och tryckande
produktionssystem med avseende på informationsflödet (planering och
styrning) och materialflödet
- Kunna beskriva användning och krav för olika
typer av kontinuerliga flöden
- Kunna redogöra för
Lean förbättringsmetodik och Kata
Färdighet och förmåga
- Kunna redogöra för olika typer av dragande
produktionssystem samt kunna dimensionera Kanbansystem
- Kunna utföra en värdeflödesanalys i ett
produktionsavsnitt i ett företag
- Kunna tillämpa PDCA-metoden och A3-metoden
Värdering och förhållningssätt
- Kunna redogöra för de grundläggande
strategierna och principerna för Lean produktion
- Kunna förklara sambandet mellan de
grundläggande principerna för Lean produktion och dess tillämpning i det
enskilda företaget
- Kunna redogöra för de krav som ställs på
ledare och medarbetare i en Leanorganisation
- Kunna redogöra för betydelsen av ständiga
förbättringar i ett Leanföretag
- Kunna beskriva krav
och metoder för implementering av Lean produktion
Innehåll
Grundläggande filosofi, strategier och principer för en Lean produktion Stabila processer Ständiga förbättringar och standardiserat arbetssätt Visuell styrning och 5S Ställtidsreduktion Totalt produktivt underhåll Dragande produktionssystem & Kanban Utjämnad produktion Kontinuerliga flöden Värdeflödesanalys Arbetsorganisation, lagarbete, engagemang och deltagande Lean ledning och organisation Hoshin planning and jidoka Lean transformationOrganisation
Undervisningen är upplagd som en kombination av föreläsningar, övningar, litteraturseminarier och spel.Litteratur
Meddelas vid kursstart på kurshemsida och i kurs-PMExamination inklusive obligatoriska moment
Lärandemålen examineras med skriftlig tentamen, litteraturseminarium samt inlämningsuppgift.Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.