Kursplan fastställd 2023-02-08 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnInternational business relationships
- KurskodTEK360
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPSCM
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeIndustriell ekonomi
- InstitutionTEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 37119
- Max antal deltagare50
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterNej
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0110 Tentamen 7,5 hp Betygsskala: TH | 7,5 hp |
|
I program
- MPBDP - ENTREPRENÖRSKAP OCH AFFÄRSDESIGN, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (valbar)
- MPMEI - INNOVATIONSLEDNING, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (valbar)
- MPQOM - KVALITETS- OCH VERKSAMHETSUTVECKLING, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (valbar)
- MPSCM - SUPPLY CHAIN MANAGEMENT, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
Examinator
- Frida Lind
- Biträdande professor, Supply and Operations Management, Teknikens ekonomi och organisation
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Kurs IMA044 Industriell marknadsföring eller motsvarandeSyfte
Kursen syftar till att utveckla studenternas kunskaper med avseende på förståelse och analys av internationella affärsrelationer, inklusive ett företags möjligheter och utmaningar i internationaliseringsprocesser.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- Beskriva och analysera centrala egenskaper av affärsrelationer med fokus på internationella aspekter - Analysera affärsrelationer i globala nätverk - Utforma och utvärdera globala marknads- och leverantörsstrategier - Ha en förståelse för de möjligheter och utmaningar företag ställs inför i internationella miljöeInnehåll
Kursen fokuserar på internationella aspekter av relationer mellan företag, och hur dessa relationer skapar möjligheter men också utmaningar för företagen. Ett företags nätverkspostion är utgångspunkten för att beskriva och analysera internationaliseringsprocesser. I kursen addresseras därmed internationalisering och globalisering samt internationella inköp, anpassning av affärsmodeller till globala marknader och kulturella aspekter.Organisation
Kursen baseras på en kombination av lektioner, projektarbete i grupp och seminarier. Stundetner förväntas deltaga aktivt och bidra till diskussion och analys av ämnet.Litteratur
Meddelas senareExamination inklusive obligatoriska moment
Skriftlig tentamen och grupparbeteKursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.