Kursplan fastställd 2025-02-17 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnSustainable development, ethics and the engineer's responsibility
- KurskodTEK336
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareTIEPL
- UtbildningsnivåGrundnivå
- HuvudområdeEnergi- och miljöteknologi
- TemaMiljö och hållbar utveckling 7,5 hp
- InstitutionRYMD-, GEO- OCH MILJÖVETENSKAP
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Svenska
- Anmälningskod 68123
- Max antal deltagare70
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0117 Tentamen 2,5 hp Betygsskala: TH | 2,5 hp | ||||||
0217 Projekt 5 hp Betygsskala: UG | 5 hp |
I program
Examinator
- Ulrika Lundqvist
- Biträdande professor, Fysisk resursteori, Rymd-, geo- och miljövetenskap
Behörighet
Grundläggande behörighet för grundnivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Samma behörighet som det kursägande programmet.Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
-Syfte
Kursen syfte är att inspirera och stimulera studenten att reflektera över hur han eller hon kan bidra till en hållbar samhällsutveckling, såväl i sin egen vardag som i sin framtida yrkesroll. För att göra det krävs en grundläggande förståelse för såväl vad begreppet ¿hållbar utveckling¿ betyder, som miljömässiga som sociala utmaningar kopplade till moderna produktionssystem, samt insikter i de etiska aspekterna av dessa utmaningar. Målsättningen med kursen är således att skapa ett personligt engagemang kring hållbarhet och etik, samt att ge studenten kunskap och verktyg för att kunna tackla komplexa hållbarhetsproblem och etiska dilemman i sin framtida yrkesutövning.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Kunskap och förståelse:
- redogöra för begreppet hållbar utveckling i dess tre dimensioner (ekologisk, ekonomisk och social), samt förklara skillnader i tolkningen av begreppet mellan olika aktörer.
- redogöra för olika etiska ramverk (konsekvens-, plikt- och dygdeetik).
- redogöra för begrepp som beskriver samspelet mellan teknik och samhälle.
Färdighet och förmåga:
- kritiskt identifiera och analysera aktuella hållbarhetsfrågor, inklusive dess utmaningar och möjliga lösningar.
- identifiera, analysera och göra bedömningar av etiska frågeställningar, inklusive aspekter om jämställdhet, likabehandling och mångfald.
- inhämta, bearbeta och kritiskt förhålla sig till för ämnet relevant information, samt därefter redovisa denna information både muntligt och skriftligt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- reflektera över olika syn på yrkesetik och ingenjörens ansvar för till exempel hållbar utveckling, samt redogöra för en personlig hållning i dessa frågor.
Innehåll
Kursens innehåll är uppdelat i tre block. De två första innehåller en teoretisk grund till hållbar utveckling och etik. I det tredje blocket tillämpar studenterna de teoretiska kunskaperna de tillägnat sig i ett projekt fokuserat på lösningar på hållbarhetsproblem, kopplat till deras framtida yrkesroll. Nedan ges en kort specifikation av innehållet i respektive block:I. Perspektiv på hållbar utveckling:
- historien bakom och betydelsen av begreppet hållbar utveckling och dess tre dimensioner: den ekologiska, den ekonomiska och den sociala.
- centrala begrepp som substituerbarhet, svag kontra stark hållbarhet, intra- och inter-generationell rättvisa och hur dessa relaterar till de etiska dimensionerna av hållbar utveckling.
- 'elakartade problem', samt teknikens och ingenjörens roll för att realisera en hållbar utveckling.
- etiska ramverk (konsekvens-, plikt- och dygdeetik)
- argumentationsanalys, vanliga fallgropar och metoder för att analysera etiska dilemman
- hur samhället påverkar, och påverkas av, teknisk utveckling, samt tekniketik
- ingenjörsetik, skillnaden mellan privat och professionell etik och ingenjörens ansvar
- samhällets materialsystem
- samhällets energi- och transportsystem
- samhällets användningen av mark och hav
- livscykelanalys
- samt ett projekt som knyter ihop alla delar av kursen, där studenterna samlar in information om ett företag och en produkt bland annat genom att intervjua en av företagets ingenjörer
Organisation
De två första blocken består av lektioner och en inlämningsuppgift som ska stödja lärandet för respektive block. Det tredje blocket består av ett projekt där en bransch, företag och en typ av produkt ska analyseras utifrån etik, hållbarhetsproblem och möjliga lösningar. Studenterna får själva samla in information bland annat genom att intervjua en ingenjör på företaget som de studerar. Innehållet i lektionerna i detta block ska stöda arbetet och lärandet i projektet.
Litteratur
- Sven-Ove-Hansson, Teknik och etik (tillgänglig online)
- Fredrik Hedenus, Martin Persson och Frances Sprei, Hållbar utveckling - nyanser & tolkningar. Studentlitteratur, 2022 (andra upplagan).
- Fredrik Ståhl, Moralfilosofi & argumentation (tillgänglig från kurshemsidan)
- Ett urval av texter som är tillgängliga via kurshemsidan.
Examination inklusive obligatoriska moment
De två första blocken examineras med var sin dugga som ges under kursens gång. Det tredje blocket examineras med en rapport och muntlig presentation. De två inlämningsuppgifterna i de två första blocken och projektet kan ge bonuspoäng som kan användas för ett högre slutbetyg på hela kursen jämfört med betyget på duggorna (tentamens-momentet).
Obligatoriska moment i kursen är:
- de två inlämningsuppgifterna för de två första blocken, vilket inkluderar ett obligatoriskt presentationstillfälle för vardera uppgift,
- projektet i block tre, vilket inkluderar: inlämning av en projektplan, en rapport och kamratrespons samt ett handledningstillfälle, en lektion om livscykelanalys samt ett presentationstillfälle med opponering.
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.