Kursplanen innehåller ändringar
Se ändringarKursplan fastställd 2019-02-20 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnBusiness marketing and purchasing
- KurskodTEK261
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPPDE
- UtbildningsnivåGrundnivå
- HuvudområdeIndustriell ekonomi
- InstitutionTEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 33117
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0113 Inlämningsuppgift 2 hp Betygsskala: UG | 2 hp | ||||||
0213 Tentamen 5,5 hp Betygsskala: TH | 5,5 hp |
|
I program
- MPDES - TEKNISK DESIGN, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (valbar)
- MPDES - TEKNISK DESIGN, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
- MPPDE - PRODUKTUTVECKLING, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
- MPPDE - PRODUKTUTVECKLING, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
- MPQOM - KVALITETS- OCH VERKSAMHETSUTVECKLING, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
- TKITE - INFORMATIONSTEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (valbar)
- TSLOG - SJÖFART OCH LOGISTIK, Årskurs 3 (obligatoriskt valbar)
Examinator
- Frida Lind
- Biträdande professor, Supply and Operations Management, Teknikens ekonomi och organisation
Behörighet
Grundläggande behörighet för grundnivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Samma behörighet som det kursägande programmet.Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Grundläggande industriell ekonomi, företagsekonomi, industriell organisation eller motsvarande.Syfte
Syftet med kursen är att ge möjligheter för studenterna att utveckla kunskap om affärsprocesser mellan företag. Dessa processer studeras både ur försäljnings- och inköpsperspektiv.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- Beskriva industriella marknaders centrala kännetecken
- Förstå köpande företags grundläggande inköpsprocesser och strategier
- Analysera olika marknadsföringssituationer och deras särdrag
- Förstå affärsrelationers och industriella nätverks betydelse för köp- och säljprocesser
- Formulera och utvärdera marknadsföringsstrategier
Innehåll
Affärsförbindelser på industriella marknader kännetecknas ofta av långsiktighet till följd av de produktions-, distributions- och utvecklingsanpassningar som många gånger är nödvändiga för att effektivisera verksamheten hos köpare och säljare. Hur man skapar och utvecklar affärsrelationer med andra företag är därför det övergripande temat för kursen. Ur det säljande företagets perspektiv är frågan om uppbyggandet av ett distributionssystem en central strategisk fråga. Andra viktiga moment är relaterade till företagets marknadsplaneringsprocess, från utformningen av en affärsidé till de konkreta marknadsföringsåtgärderna. För det köpande företaget är nyckelfrågan att utveckla inköpsstrategier och leverantörsrelationer som bidrar till en effektiv resursförsörjning.
Organisation
Kursen bygger på en kombination av föreläsningar, grupparbeten, seminarier och eget arbete.
Litteratur
Meddelas senare.
Examination inklusive obligatoriska moment
Skriftlig tentamen och gruppuppgifter.
Kursplanen innehåller ändringar
- Ändring gjord på tentamen:
- 2020-09-30: Plussning Inte längre plussning av GRULG
Beslut GRULG, plussning ej tillåten
- 2020-09-30: Plussning Inte längre plussning av GRULG