Kursplan fastställd 2025-02-20 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnSix sigma black belt
- KurskodTEK171
- Omfattning15 Högskolepoäng
- ÄgareMPQOM
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeIndustriell ekonomi
- InstitutionTEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
- BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 36111
- Max antal deltagare50
- Min. antal deltagare10
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0321 Tentamen 4 hp Betygsskala: UG | 4 hp | ||||||
0421 Projekt 3,5 hp Betygsskala: UG | 3,5 hp | ||||||
0521 Tentamen 3,5 hp Betygsskala: UG | 3,5 hp | ||||||
0621 Projekt 4 hp Betygsskala: UG | 4 hp |
I program
Examinator
- Peter Hammersberg
- Universitetslektor, Konstruktionsmaterial, Industri- och materialvetenskap
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Blivande studenter måste vara registrerade på masterprogrammet MPQOM för att därmed erhålla nödvändiga grundkunskaper inom kvalitets-, orgaisationsutveckling och statistik.Syfte
Six Sigma är en metodik för kontinuerliga förbättringar i syfte att hantera orsaker till variation i organisationers strategiska nyckeltal. Six Sigma lanserades först av Motorola 1987 och är idag den ledande förbättringsmetodiken i USA, Europa och Asien för både stora och mindre organisationer inom både privat och offentlig sektor. Inom ramverket för Six Sigma leds och drivs förbättringsarbetet i projektform av specialister med internationell gångbar gradbeteckning som 'green belt', 'black belt', och 'master black belt'. Det övergripande syftet med denna kurs är studenten skall tillägna sig kunskap och praktisk erfarenhet motsvarande graden 'black belt'. Kursen bedrivs i projektform med tillhörande föreläsningsserie, där studenten deltar i ett team som driver ett Six Sigma projekt över en termin i och tillsammans med en privat eller offentlig organisation.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
After completion of the course, the student should: have theoretical and practical knowledge of Six Sigma methodology
be able to actively participate and facilitate a Six Sigma project
be able to train others on how to drive continuous improvements using Six Sigma methodology
be able to critically reflect upon the Six Sigma methodology
Innehåll
The 7+1 sessions in the course will be planned according to the DMAIC (Define - Measure - Analyse - Improve - Control) cycle. Most of the illustrations will be taken from manufacturing, service, and healthcare contexts. Examples of topics for the sessions are the Six Sigma framework, process mapping, effective scoping, basic statistics, measurement system analysis, design of experiments, statistical process surveillance, and stakeholder management. In the final session, there will be a poster conference with representatives from the organizations. The project will be performed in groups containing 2-3 students and one organizational participant. The organizational participant will also take an active part in both course sessions and project work.Organisation
The course is structured around a set of in-situ projects supported by two-day classroom sessions covering theories, practical exercises, case discussion, and workshops. The course webpage is used as the main communication tool please check frequently.Litteratur
Lecture hand-outs are also seen as part of the literature. These articles can, if nothing else stated, be found at Chalmers librarys webpage, search in e-journals.Book: Carleton, S.A. (2016), The Black Belt Memory Jogger, Second Edition: A Pocket Guide for Six Sigma DMAIC Success, Goal/QPC, Methuen, MA 01844 USA.
https://www.chalmersstore.se/utlandsk-litteratur/the-black-belt-memory-jogger.html
Session 2
- Breyfogle III, F. W. (2014), 30.000-Foot-Level Performance Metric Reporting, Six Sigma Forum Magazine, p18-32.
- Haller, H., & Krauss, S. (2002). Misinterpretations of significance: A problem students share with their teachers. Methods of Psychological Research, 7(1), 1-20.
- Hoekstra, R., Morey, R. D., Rouder, J. N., & Wagenmakers, E. J. (2014). Robust misinterpretation of confidence intervals. Psychonomic Bulletin & Review, 1-8.
- Schroeder, R. G., K. Linderman, et. Al. (2008), Six Sigma: Definition and underlying theory, Journal of Operations Management, Vol. 26, 536-554.
- Öberg, A. E., Braunias, S., Hammersberg, P., & Andersson, C. (2016). Changing from watermelon measures to real decision support: including information about variation in performance measurements. In Proceedings of the 5th Production & Operations Management World Conference. Havana, Cuba: Chalmers Publications Library.
- Goh, T. N. (2017). Conventional analysis with categorical data from a statistically designed experiment. Quality and Reliability Engineering International, 33(5), 11431147.
- Bisgaard, S. R., & Kulahci, M. (2000). Finding Assignable Causes, Quality Engineering, 12(4), 633-640.
- Jones, B., & Nachtsheim, C. J. (2011). A class of three-level designs for definitive screening in the presence of second-order effects. Journal of Quality Technology, 43(1), 1-15.
- Grima, P., et al. (2014), Six Sigma hints from practice to overcome difficulties. Total Quality Management, Vol. 25, No. 3, 198208.
Examination inklusive obligatoriska moment
The course participant (master student and organizational participant) is expected to attend all course sessions. To pass the course, a participant needs to have the following elements:1. Active participation in class sessions (min 4.5 out of 7 points). Each full-day attendance carries 0.5 point. A minimum of 4.5 points means at least 9 out of 14 days attendance. All attendances can be carried over to the year after.
2. An approved Six Sigma Black Belt project and a project presentation.
3. Written individual exam (min 24 out of 40 points).
a. The individual exam consists of Exam A and B. Each exam carries a maximum of 20 points.
b. In the case of re-exam (Exam C, max 20 points), it replaces the lowest score of Exam A and Exam B. Note that Exam C covers the entire course materials.
4. Approved assignments (group and individual).
The grades given for this course are fail and pass. The maximum number of points that a participant can have in the course is 47 points. The written individual exam has a maximum of 40 points, and the other 7 points can be obtained from active participation in course sessions. A minimum of total of 4.5+24 points is required to pass the course.
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.