Kursplan fastställd 2025-02-20 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnOperations improvement project
- KurskodTEK165
- Omfattning15 Högskolepoäng
- ÄgareMPQOM
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeIndustriell ekonomi
- InstitutionTEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 36119
- Max antal deltagare50
- Min. antal deltagare10
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0107 Projekt 7,5 hp Betygsskala: UG | 7,5 hp | ||||||
0207 Projekt 7,5 hp Betygsskala: TH | 7,5 hp |
I program
Examinator
- Pernilla Gluch
- Biträdande professor, Innovation and R&D Management, Teknikens ekonomi och organisation
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Prospective students need to be registered on the Master s Programme in Quality and Operations Management.Syfte
Det övergripande syftet för denna kurs är att studenterna skall få möjlighet att tillämpa sina kunskaper inom området Operations Management på ett praktiskt projekt. Studenterna kommer att arbeta med verkliga problem i ett företag. Företagsprojekten har ett antal delsyften, som exempelvis:- Studenterna får möjlighet att tillämpa sina kunskaper som de fått genom andra kurser inom masterprogrammet Quality & Operations Management
- Praktisk träning i projektplanering, och projektledning
- Projektet kräver arbete i team
- Förändringsledning är centralt i varje projekt, att genomföra verkliga förändringar i ett företag
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- förstå vad som krävs för att arbeta med praktiska förbättringsprojekt inom området Operations Management (Verksamhetsutveckling).- tillämpa kunskap för att identifiera, formulera och lösa komplexa problem.
- tillämpa kunskap för att förbättra organisatoriska processer, genom att välja lämpliga vetenskapliga och analytiska tillvägagångssätt.
- tillämpa kvantitativa och kvalitativa verktyg för att förbättra organisatoriska processer.
- planera, leda och genomföra ett förbättringsprojeket inom ett företag.
- förmåga att kunna kommunicera sina resultat och slutsatser
- förstå utmaningarna relaterade till organisationsförändring vid genomförade av ett förbättringsprojekt i ett företag.
-förstå vikten av samt kunna ta hänsyn till olika etiska aspekter i genomförandet av förbättringprojekt.
Innehåll
Huvuddelen av denna kurs är att arbeta med företagsprojektet. Men kursen innehåller också ett antal föreläsningar som syftar till att presentera och diskutera en del frågor som är centrala för att genomföra detta projekt. Ämnen som tas upp är exempelvis projektplanering, projektgenomförande och förändringsledning.Organisation
Huvudfokus i kursen är företagsprojektet. som genomförs i grupper om 4-6 studenter. Varje grupp har möjlighet till regelbunden handledning av en handledare på Chalmers under kursens gång. Kursen innehåller också ett antal aktiviteter vid vilka samtliga projektgrupper träffas, exempelvis presentation av planeringsrapporter, projektmöten, och slutpresentation av projekten. Dessutom innehåller kursen ett antal föreläsningar och litteratur seminarier som syfter till att stödja grupperna att genomföra sina projekt.
Litteratur
Svenningsson, S. and Sörgärde, N. (2023) Managing change in organizations, Sage.
Pinto, J.K. (2020), Project Management: Achieving Competitive Advantage, Pearson. E-book available in Chalmers Library E-book Collection.
Course literature from the courses TEK146, TEK150 and TEK161.
Additional literature applicable for your project work.
Examination inklusive obligatoriska moment
Examinationen består av olika delar, projektrapporten, en komplett projektdagbok och en genomförd individuell reflektionsuppgift, samt närvaro vid obligatoriska moment (som exempelvis obligatoriska föreläsningar, litteraturseminarier, presentation av planeringsrapporter och slutpresentation av projekten). Projektrapporten och den individuella reflektionen kommer att poängsättas övriga moment bedöms som godkänd/icke godkänd.
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.