Kursplan fastställd 2021-02-26 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnGameplay design
- KurskodTDA580
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPIDE
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeDatateknik, Informationsteknik
- TemaMTS 3 hp
- InstitutionDATA- OCH INFORMATIONSTEKNIK
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 23137
- Max antal deltagare60
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0104 Projekt 7,5 hp Betygsskala: TH | 7,5 hp |
I program
- MPIDE - INTERAKTIONSDESIGN, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
- MPIDE - INTERAKTIONSDESIGN, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
- MPSOF - SOFTWARE ENGINEERING AND TECHNOLOGY - UTVECKLING OCH IMPLEMENTERING AV MJUKVARA, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
Examinator
- Staffan Björk
- Professor, Interaktionsdesign och Software Engineering, Data- och informationsteknik
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Syfte
Kursen ämnar att ge en föreståelse för hur olika komponenter i en spelmiljö interagerar med varandra så väl så vilka relationer speldesign har till andra områden viktiga för utvecklingen av samtida interaktiva simuleringar, t.ex. programmering och grafisk design.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- Beskriva en speldesigners roll i ett spelutvecklingsprojekt
- Motivera olika perspektiv och användning av spel, bade från praktiska och etiska infallsvinklar
- Diskutera specifika speldesignegenskaper med hjälpa av spelindustrikoncept och akademiska ramverk
- Presentera speldesignkoncept för åhörare
- Relatera samtida spel med tidigare exempel, från direkta föregångare till de först beskrivna exemplen
- Planera speldesignprojekt enligt rekommenderade metodiker
- Utveckla spelkoncept från initiell idea till detaljerad design beskrivning, genom användande av iterativa metoder och prototyper
- Specificera målgrupper och utveckla speldesignkoncept för specifika användargrupper
- Analysera olika spel med hjälp av analytiska verktyg (t.ex. speldesignmönster) för att A) föreslå förändringar och B) jämföra olika spel.
Innehåll
Speldesign fokuserar på hur regler och spelkomponenter kan användas för att skapa spelmiljöer som uppmuntra och förespråkar specifik interaktion, antingen mellan människor eller mellan människor och spelsystemet. Målet med dessa miljöer kan variera från experimentella miljöer i bil eller flygplansindustrin, lärande miljöer i simuleringar till rena underhållningsmiljöer på hemdatorer eller spelkonsoler. Kurser tar upp generella design metoder som kan appliceras på alla dessa områden. Kursen syftar till att ge en förståelse på hur alla komponenter i en spelmiljö interagerar med varandra så väl som vilka relationer speldesign har med andra områden nödvändiga för samtida interaktiva simuleringar, t.ex. programmering och grafisk design. Centrala frågeområden som adresseras i kursen är hur man motiverar användare till vissa specifik interaktion, relationen mellan interaktion och narrativer, hur man balanserar interaktion i fleranvändaremiljöer, hur man stödjer och uppmuntrar kreativitet hos användare, hur man modifierar designlösningar för att passa både nya och erfarna användare så väl som hur man förändrar designlösningar för att passa interaktionstillfällen med tidsbegränsningar.Organisation
Kursen är baserad kring övningar och projekt inom ämnet, och dessa kompleteras av föreläsningar och workshops. Projektarbetet genomföra i handleda grupper med syfte att ge praktisk träning i utveckling och modifiering av spel.
Litteratur
Lärobok om speldesign (Fullerton), samling av relevanta artiklar som belyser utvalda ämnen.
Examination inklusive obligatoriska moment
Skriftlig och muntlig presentation av projekt. Betyg: Underkänt, 3, 4 or 5.
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.