Kursplan fastställd 2022-02-01 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnGame engine architecture
- KurskodTDA572
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPIDE
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeDatateknik, Informationsteknik
- InstitutionDATA- OCH INFORMATIONSTEKNIK
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 23121
- Max antal deltagare45
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0115 Projekt 7,5 hp Betygsskala: TH | 7,5 hp |
I program
Examinator
- Michael Heron
- Universitetslektor, Interaktionsdesign och Software Engineering, Data- och informationsteknik
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
För att vara behörig till kursen ska studenten ha avklarat kursen TDA361 Datorgrafik, 7,5 hp, eller motsvarande.Syfte
Kursen ger en föreståelse för komponenterna i moderna spelmotorer och interaktiva simuleringar.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- Beskriv spelmotorers typiska struktur och de designbeslut som är förknippade med specifika delar av sådana motorer
- Utveckla tillägg till befintliga spelmotorer för att utöka och optimera funktionalitet
- Jämför befintliga spelmotorer för att avgöra funktionalitet och utbyggbarhet
- Planera flera parallella utvecklingar av en spelmotor för att uppfylla spelrelaterade mål
- Identifiera fel och brister i en spelmotor och planera lösningar för dessa fe
Innehåll
Utformningen och implementeringen av de grundläggande komponenterna i en spelmotor är kärnan i kursen Game Engine Architecture. Kursen fokuserar huvudsakligen på 2-dimensionella spel även om andra typer av spelmotorer diskuteras, och studenter som vill utforska 3D-spelmotorer kan göra det som en del av uppgiften. Under kursen kommer vi att utveckla en exempelspelmotor som inkluderar flera av nyckelaspekterna av professionella spelmotorsystem. Kursen kommer att behandla timing reglering, spelobjektarkitektur, kollisions aktioner, kollisions respons och enkel fysik. Kursen kommer också att diskutera relevanta designbeslut och designmönster. Det förväntas inte under denna kurs att du ska utveckla en genomförbar konkurrent för det som finns på marknaden. Snarare är processen att bygga en spelmotor avsedd att vara belysande när man utvecklar spel i mer robusta motorer.Organisation
Kursen bygger på en serie av tekniska problemlösningar och ett projekt inom området spelmotorutveckling. Detta kompletteras med föreläsningar och projekthandledningstillfällen. Arbetet i projektet sker i handledda grupper eller individer med syftet att ge praktisk träning i utveckling och utvärdering av spelmotorer.
Litteratur
Se separat litteratur lista.Examination inklusive obligatoriska moment
Kursen betygsätts genom en individuell rapport och en muntlig presentation.Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.