Kursplan fastställd 2018-02-28 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnGame engine architecture
- KurskodTDA572
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPIDE
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeDatateknik, Informationsteknik
- InstitutionDATA- OCH INFORMATIONSTEKNIK
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 23118
- Max antal deltagare45
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0115 Projekt 7,5 hp Betygsskala: TH | 7,5 hp |
I program
Examinator
- Marco Fratarcangeli
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
För att vara behörig till kursen ska studenten ha avklarat kursen TDA361 Datorgrafik, 7,5 hp, eller motsvarande.Syfte
Kursen ger en föreståelse för komponenterna i moderna spelmotorer och interaktiva simuleringar.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- Beskriva de typiska strukturerna för spelmotorer och interaktiva simuleringar, och de krav som ställs på specifika delar av sådana system
- Beskriva vilka publika bibliotek och program som kan kombineras med existerande spelmotorer för att möta en funktionell kravspecifikation på en spelmotor
- Expandera en existerande spelmotor för att ge utökad funktionalitet samtidigt som stabilitet bibehålls och resursanvändning håller sig inom predicerade nivåer
- Presentera expansioner av en spelmotor genom en demonstrator för en publik
- Analysera existerande spelmotorer för att avgöra funktionalitet och utbyggbarhet
- Planera för flera parallella expansioner av en spelmotor samtidigt som beroenden mellan dessa minimeras