Kursplan fastställd 2018-02-28 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnGame engine architecture
- KurskodTDA572
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPIDE
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeDatateknik, Informationsteknik
- InstitutionDATA- OCH INFORMATIONSTEKNIK
- BetygsskalaTH - Fem, Fyra, Tre, Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 23122
- Max antal deltagare45
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0115 Projekt 7,5 hp Betygsskala: TH | 0 hp | 0 hp | 7,5 hp | 0 hp | 0 hp | 0 hp |
I program
Examinator
- Marco Fratarcangeli
Ersätter
- TDA570 Simulation engines
- TDA571 Simulation engines
Behörighet
Information saknasSärskild behörighet
För kurser på avancerad nivå gäller samma grundläggande och särskilda behörighetskrav som till det kursägande programmet. (När kursen är på avancerad nivå men ägs av ett grundnivåprogram gäller dock tillträdeskrav för avancerad nivå.)Undantag från tillträdeskraven: Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
För att vara behörig till kursen ska studenten ha avklarat kursen TDA361 Datorgrafik, 7,5 hp, eller motsvarande.Syfte
Kursen ger en föreståelse för komponenterna i moderna spelmotorer och interaktiva simuleringar.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- Beskriva de typiska strukturerna för spelmotorer och interaktiva simuleringar, och de krav som ställs på specifika delar av sådana system
- Beskriva vilka publika bibliotek och program som kan kombineras med existerande spelmotorer för att möta en funktionell kravspecifikation på en spelmotor
- Expandera en existerande spelmotor för att ge utökad funktionalitet samtidigt som stabilitet bibehålls och resursanvändning håller sig inom predicerade nivåer
- Presentera expansioner av en spelmotor genom en demonstrator för en publik
- Analysera existerande spelmotorer för att avgöra funktionalitet och utbyggbarhet
- Planera för flera parallella expansioner av en spelmotor samtidigt som beroenden mellan dessa minimeras