Kursplan fastställd 2025-02-03 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnObject-oriented programming project
- KurskodTDA367
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareTKITE
- UtbildningsnivåGrundnivå
- HuvudområdeInformationsteknik
- InstitutionDATA- OCH INFORMATIONSTEKNIK
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Svenska
- Anmälningskod 52141
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0109 Projekt 7,5 hp Betygsskala: TH | 7,5 hp |
I program
Examinator
- Niklas Broberg
- Universitetslektor, Computing Science, Data- och informationsteknik
Behörighet
Grundläggande behörighet för grundnivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Samma behörighet som det kursägande programmet.Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Godkänt slutbetyg i TDA548 'Grundläggande Programvaruutveckling' eller motsvarande, och i TDA552 'Objektorienterad Programmering och Design' eller motsvarande.Syfte
Kursen avser att ge kunskap om och övning i professionell utveckling av mjukvara genom praktiskt projektarbete.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Efter fullgjord kurs skall studenten besitta följande kunskaper, färdigheter och förmågor:
Kunskap och förståelse
- Beskriva grundläggande koncept inom programvaruutveckling, t.ex. krav och utvecklingsprocess.
- Redogöra för arbetsmetodik i tekniska utvecklingsprojekt, speciellt programvaruprojekt.
Färdigheter och förmågor
- Genomföra ett mindre objektorienterat programvaruprojekt i grupp enligt fastställd utvecklingsprocess och tidsplan.
- Dokumentera projektarbetet i form av en grundläggande kravspecifikation, och ett enklare designdokument.
- Tillämpa färdigheter från tidigare programmeringskurser, så som design-principer och -mönster, i en projektliknande miljö.
- Använda moderna hjälpmedel för programvaruutveckling t.ex. testramverk, build automation, och versionshanteringssystem.
- Utforma och genomföra enklare användartester.
- Utforma en tydlig och välstrukturerad manual, riktad till slutanvändare.
- Planera och genomföra en muntlig presentation med ett professionellt och akademiskt förhållningssätt.
- Tillämpa och redogöra för kompetenser, metoder och verktyg för att stödja samarbete i grupp, och för att möta vanliga utmaningar i gruppsamarbete, inklusive aspekter av jämställdhet, mångfald, och likabehandling.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Reflektera över god objektorienterad design och implementation i projektet.
- Reflektera över kommunikativa, relationella och organisatoriska strategier som stödjer samarbete i grupp.
- Reflektera över olika delar av ett programvaruutvecklingsarbete: problemidentifiering, problemformulering, användaranalys, specifikation, design, implementation, användarfeedback, testning, etc.
Innehåll
Kursen presenterar en enkel, testdriven, objektorienterad process. Begrepp som iterativ utveckling, objektorienterad analys och design, domän- och designmodell introduceras. Olika aspekter på design gås igenom: testbarhet, beroenden, krav, m.fl.
Organisation
Vi kommer att ha:
- ett mindre antal föreläsningar,
- ett obligatoriskt seminarium,
- och några 'workshops'.
Parallellt med detta genomför studenterna, i grupper om fyra, ett fullständig utvecklingsprojekt i form av ett mindre mjukvaruprojekt. I projektet ingår obligatoriska veckovisa handledarmöten och en muntlig slutpresentation.
Litteratur
Eventuell kurslitteratur meddelas på kurshemsidan.
Examination inklusive obligatoriska moment
- godkänt individuellt bidrag till projektet
- deltagande i veckovisa handledarmöten
- deltagande i kursens obligatoriska presentationer
- inlämning av kursens obligatoriska reflektioner
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.