Kursplan fastställd 2019-02-21 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnObject-oriented programming project
- KurskodTDA367
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareTKITE
- UtbildningsnivåGrundnivå
- HuvudområdeInformationsteknik
- InstitutionDATA- OCH INFORMATIONSTEKNIK
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Svenska
- Anmälningskod 52136
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0109 Projekt 7,5 hp Betygsskala: TH | 7,5 hp |
I program
Examinator
- Alex Gerdes
- Universitetslektor, Computing Science, Data- och informationsteknik
Behörighet
Grundläggande behörighet för grundnivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Samma behörighet som det kursägande programmet.Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Godkänt slutbetyg i TDA548 'Grundläggande Programvaruutveckling' eller motsvarande, och i TDA552 'Objektorienterad Programmering och Design' eller motsvarande.Syfte
Kursen avser att ge kunskap om och övning i professionell utveckling av mjukvara genom praktiskt projektarbete.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Efter fullgjord kurs skall studenten besitta följande kunskaper, färdigheter och förmågor:
Kunskap och förståelse
- Redogöra för arbetsmetodik i tekniska utvecklingsprojekt, speciellt mjukvaruprojekt.
- Beskriva alla faser i ett utvecklingsarbete: problemidentifiering, problemformulering, användaranalys, specifikation, design, implementation, testning, utvärdering, etc.
- Beskriva grundläggande koncept inom mjukvaruutveckling, t.ex. krav och utvecklingsprocess.
Färdigheter och förmågor
- Genomföra ett mindre objektorienterat mjukvaruprojekt i grupp enligt fastställd utvecklingsprocess och tidsplan.
- Dokumentera projektarbetet i form av en grundläggande kravspecifikation och ett enklare designdokument.
- Tillämpa färdigheter från tidigare programmeringskurser, så som design-principer och -mönster, i en projektliknande miljö.
- Använda moderna hjälpmedel för programutveckling t.ex. testramverk, 'build automation', och versionshanteringssystem.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Reflektera över god objektorienterad design och implementation i projektet.
Innehåll
Kursen presenterar en enkel, testdriven, objektorienterad process. Begrepp som iterativ utveckling, objektorienterad analys och design, domän- och designmodell introduceras. Olika aspekter på design gås igenom: testbarhet, beroenden, krav, m.fl.
Organisation
Vi kommer att ha:
- ett mindre antal föreläsningar,
- ett obligatoriskt seminarium,
- och några 'workshops'.
Parallellt med detta genomför studenterna, i grupper om fyra, ett fullständig utvecklingsprojekt i form av ett mindre mjukvaruprojekt. I projektet ingår obligatoriska veckovisa handledarmöten och en muntlig slutpresentation.
Litteratur
Eventuell kurslitteratur meddelas på kurshemsidan.
Examination inklusive obligatoriska moment
Examination sker genom muntlig presentation av projektet, inlämning av källkod samt ett slutrapport där studenterna dokumentera projektets specifikation och design. Dessutom ska studenterna göra en 'peer-review' av andras design och kod som ingår i slutrapportet. Dessa tre delar vägs samman för betyget. En exakt beskrivning angående viktning och betygskriterier finns i kurs-pm. Betyg sätts på gruppnivå men den slutgiltiga betyget anpassas på individnivå, baserat på individuellt bidrag.
Vi använder följande betygsskala: underkänd (U), 3, 4, 5.