Kursplan fastställd 2021-02-10 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnMedicine for the engineer
- KurskodSSY180
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPBME
- UtbildningsnivåGrundnivå
- InstitutionELEKTROTEKNIK
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 10115
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0107 Tentamen, del A 4 hp Betygsskala: TH | 4 hp |
| |||||
0207 Tentamen, del B 3,5 hp Betygsskala: TH | 3,5 hp |
|
I program
- MPBIO - BIOTEKNIK, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
- MPBIO - BIOTEKNIK, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
- MPBME - MEDICINSK TEKNIK, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatorisk)
- TIELL - ELEKTROTEKNIK, HÖGSKOLEINGENJÖR - Allmän inriktning, Årskurs 3 (obligatoriskt valbar)
- TKITE - INFORMATIONSTEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 2 (valbar)
- TKITE - INFORMATIONSTEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (valbar)
Examinator
- Sabine Reinfeldt
- Enhetschef, Signalbehandling och medicinsk teknik, Elektroteknik
Behörighet
Grundläggande behörighet för grundnivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Samma behörighet som det kursägande programmet.Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Inga specifika kurskrav. Enbart grundläggande behörighet för högskolestudier.Syfte
Syftet med denna kurs är att studenten skall erhålla grundläggande kunskaper om människans anatomi och fysiologi som en plattform för att senare kunna utveckla hälsorelaterade produkter och tjänster för klinisk diagnos och terapi, samt för undersökning av fysiologiska orsaker till sjukdomar. Lärandemålen i denna kurs är också generell kunskap till nytta för alla som har att hantera frågor om hälsorisker och sjukdomar bland de anställda på en arbetsplats.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- Beskriva vilka grundläggande system bygger upp den mänskliga kroppen och hur de interagerar;
- Beskriva varje system från både anatomiska och fysiologiska perspektiv;
- Beskriva ursprung, symtom och behandling av vanligt förekommande sjukdomar;
- Beskriva hur begreppet homeostas inverkar för varje system.
Innehåll
I en första inledande delen av kursen presenteras: Organisationen av den mänskliga kroppen, Biokemi, Cellen och Vävnader. Därefter presenteras hur människokroppen system för system såsom: huden, skelettet, leder, muskelsystemet, nervvävnad, nervsystemet, känsel, det endokrina systemet, det kardiovaskulära systemet, det lymfatiska systemet, andningsorganen, matsmältningssystemet, nutrition och metabolism, urinvägarna och slutligen Reproduktionsorgan. Varje system presenteras i samma format vilket innefattar en anatomisk översikt, en beskrivning av den fysiologiska funktion och en beskrivning av vanliga sjukdomar. I de flesta områden presenteras de senaste rönen inom kliniska metoder och rehabiliteringsmetoder kortfattat.
Organisation
Kursen består av en serie föreläsningar av experter från den medicinska fakulteten. Föreläsningar är planerade 5-8 pm två gånger i veckan och kan därför följas utan att kollidera det dagliga schemat i andra kurser.
Litteratur
Tortora & Derrickson, Introduction to the Human Body, Wiley & sons, 11th ed. 2020. Föreläsningsmaterial kommer också att laddas upp på kurshemsidan.Examination inklusive obligatoriska moment
Två skriftliga tentamina måste genomföras, en efter halva tiden och den andra efter hela kursen. Båda tentamina måste vara godkända för att bli godkänd på kursen. Betyget bestäms av summan av resultaten på de två tentamina. Tentamen består av en blandning av flervalsfrågor och öppna frågor. Examensfrågorna är utformade för att ge ett test av att eleverna har fått den kunskap som anges i alla lärandemålen.
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.