Kursplan fastställd 2022-02-01 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnTowards sustainable shipping
- KurskodSJO851
- Omfattning15 Högskolepoäng
- ÄgareMPMAR
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeSjöfartsteknik
- TemaMiljö och hållbar utveckling 15 hp
- InstitutionMEKANIK OCH MARITIMA VETENSKAPER
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 01116
- Max antal deltagare30 (minst 10% av platserna reserveras för utbytesstudenter)
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0117 Tentamen, del A 7,5 hp Betygsskala: TH | 3 hp | 4,5 hp |
| ||||
0217 Inlämningsuppgift, del B 4 hp Betygsskala: TH | 2,5 hp | 1,5 hp | |||||
0317 Övning, del C 3,5 hp Betygsskala: UG | 2 hp | 1,5 hp |
I program
Examinator
- Kent Salo
- Universitetslektor, Maritima studier, Mekanik och maritima vetenskaper
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Inga.Syfte
Kursen syftar till att inspirera och stimulera studenten till att reflektera över hur hon eller han kan bidra till en hållbar utveckling. Kursen ska möjliggöra att studenten kan agera som förändringsagent i sitt framtida arbete, vare sig om det är inom ett företag, myndighet, organisation, eller som forskare. För att möta detta syfte kommer kursen ge grundläggande förståelse för uttrycket "hållbar utveckling", såväl som kunskap om användandet av fysiska resurser och ekosystemtjänster. Kursen belyser relationen mellan sjöfart och miljön.Den grundläggande förståelsen för miljöproblem relaterade till maritima aktiviteter, såsom utsläpp till hav och luft, samt andra hållbarhetsproblem relaterat till transportaktiviteter kommer presenteras och dessa lägger vikt om hur sjöfartens miljöpåverkan kan minskas. Kursen ska främja ett personligt engagemang gentemot hållbarhetsfrågor och ge studenten den kunskap och de verktyg som krävs för att hantera komplexa hållbarhetsproblem i sin framtida karriär.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Kunskap och förståelse
- förklara kopplingen mellan sjöfarten och miljön
- beskriva verktyg för beslutssupport relaterad till miljöfrågor
- redovisa för definitionen av hållbar utveckling och dess konsekvens för sjöfart och samhälle
- visa förståelse för vad som utgör bra energiledningsarbete i rederier
Tillämpning
- diskutera och kommunicera randvillkor för miljön i relation till sjöfart
- planera och organisera projekt
- använda ett systemperspektiv för att kunnna identifiera umaningar med omställning till hållbar sjöfart
- diskutera relevant forskningslitteratur inom området
Innehåll
13 Bekämpa klimatförändringar
14 Hav och marina resurser
15 Ekosystem och biologisk mångfald
Organisation
Kursen består av föreläsningar, grupp- och klassdiskussioner kring fallstudier, gruppinlämningsuppgifter samt skriftliga test. Projektarbete kommer att genomföras tillsammans med företag.Litteratur
- Shipping and the Environment - Improving Environmental Performance in Marine Transportation (2016). Andersson, Brynolf and Lindgren editors. Springer-Verlag, Berlin Heidelberg
- Litteratur och material som publiceras på kurshemsidan
Examination inklusive obligatoriska moment
Del A examineras genom skriftliga duggor och hemuppgifter, betygsskala "underkänt", 3, 4 och 5
Del B examineras med en skriven rapport och en muntlig presentation, betygskala "underkänt", 3, 4 och 5
Del C examineras genom obligatorisk närvaro på seminarier, betygsskala "godkänd", "underkänd"
För slutbetyg på kursen krävs godkänt på alla delar. Slutbetyget på kursen är en viktad sammanvägning av betygen på del A och B
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.