Kursplan fastställd 2021-05-18 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnResearch skills for engineering projects
- KurskodPPU215
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPPEN
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeAutomation och mekatronik, Industriell ekonomi, Maskinteknik
- TemaMTS 7,5 hp
- InstitutionINDUSTRI- OCH MATERIALVETENSKAP
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 34113
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterNej
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0114 Projekt 7,5 hp Betygsskala: TH | 7,5 hp |
I program
- MPAEM - MATERIALTEKNIK, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatorisk)
- MPPEN - PRODUKTIONSUTVECKLING, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatorisk)
Examinator
- Mélanie Despeisse
- Docent, Produktionssystem, Industri- och materialvetenskap
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Samma som för Masterprogrammen Produktionsutveckling och Materialteknik.Syfte
Kursen syftar till att möjliggöra för studenterna att oberoende och från olika perspektiv inkluderande etik kritiskt och konstruktivt diskutera:
- vad som kännetecknar vetenskaplig och ingenjörsmässig kunskap
- hur vetenskaplig och ingenjörsmässig kunskap frambringas.
Målet är att studenten skall lära sig tillämpa olika teorier och metoder för frambringandet av beslutsunderlag, för att för att kritiskt kunna reflektera på val av ingenjörsmetodik. Ytterligare ett mål är att dugligt kunna formulera och svara på kritik vid ett akademiskt seminarium, både muntligt och skriftligt. Ändamålet är att studenterna skall bli medvetna om vetenskapsteorins och ingenjörsyrkets betydelse och hur olika perspektiv, ståndpunkter och enskilda ingenjörers värderingar påverkar vald ansats såväl som uppnådda resultat. Kursen syftar vidare på att stärka studenternas intellektuella talang, speciellt prestationsförmåga till kritisk reflektion angående ingenjörens påverkan på samhället beträffande alla aspekter på hållbar utveckling. Kursen bereder studenterna möjlighet att träna sina kommunikationsfärdigheter, i form av väl förberedda muntliga som skrivna presentationer av projektresultat.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
1. Använda en strukturerad projektmetodik för att tillämpa kunskap och färdigheter erhållna vid utbildningen på Chalmers.Innehåll
Genomförande av forskningsprojekt- Professionalitet vid gruppsamarbeten
- Deduktiva och induktiva ansatser
- Kvalitativa och kvantitativa metoder
- Modellering baserad på mätning och observation
- Design av experiment
Vetenskapsteori
- Vad menas med kunskap (epistemologi) och verklighet (ontologi)
- Forskningsstrategi, Metodologi, Metoder, Tekniker
- Vetenskap kontra teknologi
- Begreppen hypotes, experiment, kausalitet, korrelationer
Ingenjörsetik
- Hur kan man definiera etik?
- Moral, uppförandekoder, Etikbegreppet
- Socialpolitisk och kulturell influens på vetenskap och ingenjörskonst
- Exempel från forskning och företag
- Akademisk hederlighet: plagiering, kopiering och referenshantering
- Etiska beaktanden vid forskningsdesign och utförande
- Reflektionsövningar självständigt och i grupp
- Betydelsen av reflektion för etiska ställningstaganden
- Reflektion som utvärderingsverktyg
Kommunikationsfärdigheter
- Rapportskrivning
- Presentationsteknik
- Visualiseringar
- Feedback till kollegor
- Opponentriktlinjer
Organisation
Kursen innehåller en serie föreläsningar, övningar och seminarier i syfte att berika studenterna med generell kunskap om forskningsmetodik, vetenskapsteori, ingenjörsetik och kommunikationsfärdigheter som bidrar till genomförandet av produktionsrelaterade forskningsprojekt.Litteratur
Vetenskapliga artiklarExamination inklusive obligatoriska moment
- Deltagande i obligatoriska kursmoment (eller relevant kompensationsuppgift) är en förutsättning för att klara kursen.
- Saklig och respektfull feedback till gruppmedlemmar inräknas som obligatoriskt moment.
- Grupparbete i form av komplett projektrapport, informationsmaterial och muntlig presentation utgör gruppdelen av betyget.
- Individuellt formulerad reflektionsportfolio utgör individuella delen av betyget.
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.
Kursplanen innehåller ändringar
- Ändring gjord på kurs:
- 2021-05-18: Förkunskapskrav Förkunskapskrav ändrat av PA
Justerat förkunskaper
- 2021-05-18: Förkunskapskrav Förkunskapskrav ändrat av PA