Kursplan för Design för användarupplevelse

Kursplan fastställd 2024-02-12 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnDesign for experience
  • KurskodPPU182
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareMPDES
  • UtbildningsnivåAvancerad nivå
  • HuvudområdeTeknisk design
  • InstitutionINDUSTRI- OCH MATERIALVETENSKAP
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 16122
  • Max antal deltagare50 (minst 10% av platserna reserveras för utbytesstudenter)
  • Blockschema
  • Sökbar för utbytesstudenterJa

Poängfördelning

0124 Inlämningsuppgift 7,5 hp
Betygsskala: TH
0 hp0 hp7,5 hp0 hp0 hp0 hp

I program

Examinator

Behörighet

Grundläggande behörighet för avancerad nivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Engelska 6
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

-

Syfte

Kursen utgör en introduktion till området design för användarupplevelse - 'design for experience'. Det övergripande syftet är att studenten skall utveckla grundläggande kunskap om och förståelse för:

- relationen mellan användare och produkt ur ett upplevelseperspektiv,
- teorier och modeller av relevans för området,
- metoder och verktyg för att identifiera krav på samt utvärdera designlösningar ur ett upplevelseperspektiv.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

  • Beskriva de huvudsakliga egenskaperna hos definierade ramverk, modeller och teorier med betydelse för den upplevelserelaterade relationen mellan konsumenter/användare och produkter;
  • Använda ramverken/modellerna/teorierna för att förklara empiriska data;
  • Tillämpa ramverket/modellerna/teorierna i produktdesign;
  • Använda terminologi korrekt, till exempel definiera och differentiera mellan nyckelbegrepp såsom produktupplevelse vs användarupplevelse (UX); produktbetydelse vs. meningsfull produkt; osv.
  • Förklara skillnaden mellan att uppleva produkter, upplevelse genom produkter och upplevelse med produkter;
  • Förklara människans sinnen roll i användares upplevelser av produkter;
  • Förklara betydelsen av och meningsfullheten i användares upplevelse(r) av, med och genom produkter;
  • Förklara, argumentera och tillämpa en definierad uppsättning metoder och verktyg för att identifiera användares behov och krav i relation till upplevelseaspekter;
  • Förklara, argumentera och tillämpa en definierad uppsättning metoder och verktyg för att utvärdera designlösningar från ett upplevelseperspektiv.

Innehåll

Kursen är organiserad i tre övergripande teman:
I: Att förstå användarupplevelse
II: Att utforma för användarupplevelse
III: Att utvärdera användarupplevelse

Mer specifikt omfattar kursen följande moment:
- Teoretisk grund. Denna del av kursen kommer att presentera olika ramverk, teorier och modeller av relevans för upplevelser av, med och genom produkter.
- Metoder och verktyg. Olika metoder och verktyg för att identifiera krav på och för att utvärdera idéer, koncept och produktdesign kommer att presenteras och diskuteras.
- Design för alla sinnen. Kursen kommer att diskutera betydelsen av människans olika sinnen i upplevelsen av, med och genom produkter. Relationen och skillnaden mellan en produkts objektiva (tekniska) egenskaper och användarens subjektiva uppfattning och bedömning av dessa egenskaper kommer också att debatteras.
- Design för mening. Kursen diskuterar betydelsen av produkters mening och hur mening skapas genom exempelvis tolkning och association.
- Emotioner och emotionell respons. Betydelsen av emotioner och emotionell respons på produkters utformning respektive interaktion med och genom produkter utgör en viktig del av kursens innehåll. 

Organisation

Kursen ges i form av föreläsningar, övningar/seminarier samt en mindre projektuppgift. 

Litteratur

Se kursens hemsida.

Examination inklusive obligatoriska moment

Kursen betygsätts: U, 3, 4 och 5. Betyget baseras på tre individuella inlämningsuppgifter och ett grupparbete. Det är obligatoriskt att delta i workshops, gästföreläsningar och litteraturseminarier.

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.