Kursplan fastställd 2022-02-15 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnProduction systems
- KurskodPPU161
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPPEN
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeAutomation och mekatronik, Industriell ekonomi, Maskinteknik, Teknisk design
- InstitutionINDUSTRI- OCH MATERIALVETENSKAP
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 34116
- Sökbar för utbytesstudenterJa
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0120 Tentamen 7,5 hp Betygsskala: TH | 7,5 hp |
|
I program
Examinator
- Johan Stahre
- Viceprefekt, Industri- och materialvetenskap
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Samma förkunskaper gäller som för Chalmers masterprogram i Produktionsutveckling (MPPEN).Syfte
Industrin anpassar hela tiden sina produktionssystem för att möta nya utmaningar. Syftet med denna kurs är att göra det möjligt för ingenjörer att förstå, designa och förbättra produktionssystem som snabbt utvecklas på grund av digitalisering. Kursen utgör en introduktion till industriell och akademisk modern teknik, och förbereder studenter för en karriär inom avancerad produktionsteknik.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
LO1.- Analysera och reflektera över olika paradigmer i produktionssystemets historia samt reflektera över effekterna av digitalisering på framtidens industriella produktionssystemLO2.- Utvärdera ett brett spektrum av möjliggörande tekniker och tekniska utmaningar som påverkar beslutsfattande i ett produktionssystem.
LO3.- Jämföra och reflektera över tillämpningen av digital teknik i dagens produktionssystem samt skapa förmåga att rekommendera olika typer av digitalisering i framtidens produktionssystem.
LO4.- Analysera och utvärdera automatiseringens roll i ett produktionssystem, med hänsyn tagen till både fysiska och kognitiva aspekter.
LO5.- Beskriva hur moderna former av uppkoppling kan möjliggöra effektiva informationssystem i ett produktionssystem.
LO6.- Använda dataanalys för att hantera problem i produktionssystem.
LO7.- Identifiera och utvärdera effekterna av digitalisering utifrån miljömässig och social hållbarhet för produktionssystem.
LO8.- Använda erhållen kunskap och förmågan att samarbeta i team med mångfald för att analysera, utvärdera, och utveckla tekniska lösningar och komplexa produktionssystem.
Innehåll
Kursen täcker följande ämnen:- Produktionsparadigmer och produktionssystemets historia
- Digitalisering av produktionssystem
- Uppkopplade produktionssystem.
- Data och analys för optimering av produktionssystem.
- Automationsnivåer i ett produktionssystem.
- Digitaliseringens inverkan på hållbarhet.
Organisation
Studenternas inlärning sker med hjälp av problemorienterad pedagogik som stöds av föreläsningar. Kursen innehåller ett projektarbete som utförs i team med mångfald. Här avänds olika industri-case för att fördjupa den kunskapen som erhållits i de olika kursmodulerna. Ifall omständigheterna tillåter det, kommer kursen innehålla besök på företag. Bedömning av studenternas kunskap genomförs kontinuerligt under kursen, t.ex. genom gruppaktiviteter, rapporter, duggor/quiz, samt reflektioner. Kursen avslutas med en skriftlig tentamen.Litteratur
Kursbok
Vetenskapliga publikationer
Föreläsningsmaterial
Examination inklusive obligatoriska moment
Examinationsskalan är: Underkänd, 3, 4 och 5Slutbetyget omfattar de studerandes prestationer på tre bedömningsuppgifter
(alla uppgifter måste vara individuellt godkända för att bli godkänd på kursen):
- Tentamen
- Betygssatt rapport och seminarium från fabriksbesök
- Betygssatta rapporter från laborationer.
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.