Kursplan fastställd 2019-02-18 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnDesign methodology preparatory course
- KurskodPPU140
- Omfattning3 Högskolepoäng
- ÄgareMPPDE
- UtbildningsnivåGrundnivå
- HuvudområdeMaskinteknik, Teknisk design
- InstitutionINDUSTRI- OCH MATERIALVETENSKAP
- BetygsskalaTH - Fem, Fyra, Tre, Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 33116
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0109 Projekt 3 hp Betygsskala: TH | 3 hp |
I program
Examinator
- Lars Almefelt
- Universitetslektor, Produktutveckling, Industri- och materialvetenskap
Behörighet
För kurser på grundnivå inom Chalmers utbildningsprogram gäller samma behörighetskrav som till de(t) program där kursen ingår i programplanen.Kursspecifika förkunskaper
Teknologie Kandidatexamen eller motsvarandeSyfte
Konkurrensutsatta producerande företag behöver kontinuerligt minska utvecklings- och produktkostnader, samtidigt som kundvärdet måste öka. Dessutom översvämmas marknaden av liknande produkter, vilket innebär att förmåga till innovation och produktförnyelse är centralt. Givet dessa förutsättningar är det önskvärt att kunna hantera utvecklingen av innovativa produkter, och att kunna göra detta med kunders och användares behov i åtanke. Dessutom genomförs modern produktutveckling typiskt genom tvärfunktionellt samarbete, och med ambitionen att parallellt ta hänsyn till flera aspekter som rör produkten och dess livscykel . Därför finns det också behov av att ge angreppssätt för att stödja problemlösning i ett komplext sammanhang. Mot bakgrund av dessa möjligheter och behov är syftet med kursen att ge en bred översikt av konstruktionsmetodik och förmåga att tillämpa denna med innovation i åtanke.Ett mer specifikt syfte med kursen är att säkerställa att studenterna inom Mastersprogrammet Produktutveckling på Chalmers har tillräckliga kunskaper i konstruktionsmetodik. Bakgrunden är att Chalmers har en tradition av att undervisa konstruktionsmetodik redan under de första tre åren av ingenjörsutbildningen (inom ramen för Kandidatexamen). Dessutom är kunskaper i konstruktionsmetodik en förutsättning för att aktivt kunna bidra till grupparbetet i den stora kursen ¿Projekt i produktutveckling¿ ( MPP126 ).
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Efter kursen skall studenten ha bred förståelse för konstruktionsmetodik samt ha praktiska färdigheter i att kunna tillämpa konstruktionsmetodik för att definiera och lösa en produktutvecklingsguppgift - alltså ha en "verktygslåda" för produktutveckling.Innehåll
Kursinnehållet omfattar:- Produktutvecklingsprocesser och konstruktionsmetodik - överblick
- Kravspecifikationer - riktlinjer och metoder
- Funktionsanalys - definitioner och metoder
- Idégenerering - metoder och representationer
- Syntes av produktkoncept - metoder och tankesätt
- Utvärdering och beslutsfattande - metoder och tankesätt
- Förädling av produktkoncept
- Diskussion kring potentiella fördelar och nackdelar med konstruktionsmetodik
Organisation
Kursen är organiserad genom sju seminarier för att introducera konstruktionsteori- och metodik, samt sju övningar för att tillämpa konstruktionsmetodik på en produktutvecklingsuppgift. Utöver schemalagda undervisningstillfällen förväntas studenten spendera ca: 5 timmar på läxor varje vecka (35 timmar totalt). Avslutad kurs motsvarar 3 högskolepoäng. Studenten väljer fritt och definierar en produktutvecklingsuppgift som lämpar sig för ett miniprojekt i kursen. Projektarbetet (miniprojektet) kan genomföras i samarbete med en eller två andra studenter. Projektarbetet skall redovisas i en skriftlig rapport tillsammans med en CAD eller fysisk representation (t.ex. skiss eller modell) av det resulterande konceptet.Litteratur
Recommended course literature is: Ulrich K.T. & Eppinger S.D., (2012) "Product Design and Development", 5th edition, McGraw-Hill, New York. Lecture notes and some other course materials will be handed out at the seminars.Examination inklusive obligatoriska moment
För examination ska varje miniprojekt (med en till tre studenter) lämna in en skriftlig rapport som beskriver tillämpningen av konstruktionsmetodiken samt det resulterande produktkonceptet. Kompletterande media eller objekt för att representera det resulterande konceptet tas hänsyn till i betygssättningen. Innehållet i rapporten ska spegla kursens innehåll. Dessutom måste varje student delta vid minst fem av sju seminarier och fem av sju övningar. Betyg ges enligt skalan: Underkänd, 3, 4 eller 5. Betyget speglar:- hur väl studenten (studenterna) har tillämpat och rapporterat den konstruktionsmetodik som kursen omfattar (75%), och
- hur väl studenten (studenterna) har representerat det resulterande produktkonceptet (25%).