Kursplan för Introduktion till maskinteknik

Kursplan fastställd 2024-02-19 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnIntroduction to mechanical engineering
  • KurskodPPU127
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareTIMAL
  • UtbildningsnivåGrundnivå
  • HuvudområdeMaskinteknik
  • InstitutionINDUSTRI- OCH MATERIALVETENSKAP
  • BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Svenska
  • Anmälningskod 65122
  • Sökbar för utbytesstudenterNej
  • Endast studenter med kurstillfället i programplan.

Poängfördelning

0120 Projekt 6 hp
Betygsskala: UG
3,7 hp2,3 hp0 hp0 hp0 hp0 hp
0220 Dugga 1,5 hp
Betygsskala: UG
0 hp1,5 hp0 hp0 hp0 hp0 hp
  • Kontakta examinator
  • Kontakta examinator
  • Kontakta examinator

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Grundläggande behörighet för grundnivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Samma behörighet som det kursägande programmet.
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

-

Syfte

Kursen är en introduktion till maskiningenjörsutbildningen som avser att ge studenterna en helhetsbild av programmet och ingenjörens yrkesroll. Kursen introducerar också ingenjörsmässiga arbetsmetoder och arbetsformer samt olika metoder för kommunikation och visualisering.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

  • ge exempel på maskiningenjörens yrkesroll och betydelse i samhället ur ett nutida såväl som historiskt perspektiv.
  • redogöra för begreppet hållbar utveckling och dess koppling till maskiningenjörens yrkesroll.
  • analysera, synliggöra och problematisera vikten av jämställdhetsaspekter i utveckling av produkter, processer och system. 
  • diskutera och reflektera över jämställdhet och mångfald utifrån yrkesrollen ingenjör. 
  • redogöra för den generaliserade produktutvecklingsprocessen med fokus på de tidiga faserna.
  • tillämpa ingenjörsmässiga metoder för att ta fram kundbehov och en kravspecifikation, genomföra lösningsgenerering samt utvärdera olika lösningsalternativ.
  • redogöra för projekt som arbetsform och verka utifrån dessa riktlinjer i ett produktutvecklingsprojekt.
  • effektivt söka efter information i böcker, tidskrifter och i Chalmers databaser, och värdera informationen med avseende på relevans och kvalitet.
  • kommunicera genom enkla skisser och ha tillägnat sig perspektivbegreppet.
  • tillämpa kunskaper i CAD och ritteknik för att visualisera och definiera produktutkast.
  • skriva en väldisponerad teknisk rapport.
  • redovisa projekt muntligt med hjälp av audiovisuella hjälpmedel.
  • analysera etiska frågeställningar på en grundläggande nivå.

Innehåll

Kursen behandlar primärt de tidiga faserna i produktutvecklingsprocessen och inleds därför med föreläsningar och övningar i konstruktionsmetodik. Konstruktionsmetodiken introducerar ett generellt sätt att lösa de öppna, ostrukturerade problem (där flera alternativa lösningar är tänkbara, och där problemformuleringen inte alltid är given) som kännetecknar ingenjörsverksamhet. Ämnen som maskinelement, kvalitetsteknik och produktionsmetoder behandlas översiktligt för att ge en inblick i hur utbildningsprogrammet ser ut. Vidare behandlas maskiningenjörens yrkesroll i företaget, i samhället och i ett historiskt perspektiv samt begreppet hållbar utveckling med koppling till produktutveckling. Ingenjörens roll i företaget belyses bland annat av inbjudna föreläsare från industrin. Studenterna ges tillfälle att praktisera och utveckla sina kunskaper i ett produktutvecklingsprojekt som går ut på att förbättra en, i huvudsak, mekanisk produkt av enklare karaktär. Viktiga delar i projektet är att identifiera kundbehov, skapa en kravspecifikation, generera många förbättringsförslag och utvärdera dem med avseende på specifikationen. I anslutning till projektarbetet ges undervisning och handledning avseende rapportskrivning, informationssökning, att arbeta i projekt, muntlig framställning och visualisering. Visualisering/modellering sker i skissform, med CAD och, där så är lämpligt, genom friformsframställning. CAD-utbildningen ges i en parallellkurs. Kursen avslutas med projektredovisningar.

Organisation

Kursen består av föreläsningar och övningar samt en projektuppgift i konstruktionsmetodik.

Litteratur

Kurslitteraturen utgörs av föreläsningsmaterial och fackspråklighandledning enligt nedan.
  • Föreläsningsmaterialet kan laddas ner från kursens hemsida i Canvas.
  • Den fackspråkliga handledningen ”Chalmers skrivguide” finns tillgänglig på https://writing.chalmers.se.
Som fördjupande läsning och referens rekommenderas även:
  • Ulrich, K.T. och Eppinger, S.D.: ”Produktutveckling: konstruktion och design", Studentlitteratur, ISBN 9789144074214
Boken finns även i engelskspråkigt original, ”Product Design and Development”. Ulrich & Eppingers bok kan lånas på Chalmers bibliotek (begränsat antal) eller köpas via t.ex. Adlibris. Det är inte ett krav att köpa boken, men det är en mycket bra bok om produktutveckling. Stora delar av föreläsningsmaterialet i konstruktionsmetodikdelen baseras på Ulrich & Eppingers bok.

Examination inklusive obligatoriska moment

Betygsskalan är underkänd/godkänd. För godkänd kurs krävs 75% närvaro vid handlednings- och övningstillfällen samt vissa föreläsningar som anges i kurs-PM, godkänd biblioteksintroduktion och dugga samt godkänt projektarbete.

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.