Kursplan för Produktplanering - behov och möjligheter

Kursplanen innehåller ändringar
Se ändringar

Kursplan fastställd 2019-09-12 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnProduct planning - needs and opportunities
  • KurskodPPU085
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareMPPDE
  • UtbildningsnivåAvancerad nivå
  • HuvudområdeIndustriell ekonomi, Maskinteknik, Teknisk design
  • InstitutionINDUSTRI- OCH MATERIALVETENSKAP
  • BetygsskalaTH - Fem, Fyra, Tre, Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 33114
  • Max antal deltagare60
  • Blockschema
  • Sökbar för utbytesstudenterNej

Poängfördelning

0107 Tentamen 7,5 hp
Betygsskala: TH
0 hp7,5 hp0 hp0 hp0 hp0 hp
  • 15 Jan 2020 em SB_MU DIG
  • 08 Apr 2020 em DIST DIG
  • 20 Aug 2020 em J DIG

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Information saknas

Särskild behörighet

För kurser på avancerad nivå gäller samma grundläggande och särskilda behörighetskrav som till det kursägande programmet. (När kursen är på avancerad nivå men ägs av ett grundnivåprogram gäller dock tillträdeskrav för avancerad nivå.)
Undantag från tillträdeskraven: Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

Samma som för masterprogrammet i Produktutveckling, MPPDE.

Syfte

Syftena för kursen är att studenten skall utveckla förståelse för hur produktutveckling sammanfaller med affärsutveckling, förståelse för grunderna i produktplanering och färdigheter i analys av olika intressenters behov och krav.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

  • Förklara vad som menas med en produkts (marknads)livscykel och dess konsekvenser för företags produktplanering
  • Förklara produktplaneringens syfte, uppgifter, organisation och resultat
  • Beskriva och använda etablerade verktyg för att utföra en analys av samhälleliga och marknads-trender, och bedöma de affärsmässiga konsekvenserna av analysen
  • Förklara vad som menas med marknadssegmentering och beskriva aspekter med avseende på vilka en marknad kan delas upp
  • Genomföra en segmentering av marknaden för en bestämd produkt (area)
  • Förklara och särskilja innebörden av centrala begrepp som kund/användare/konsument, behov/önskemål/krav etc.
  • Beskriva vad en affärsmodell är och dokumentera den i en "business model canvas".
  • Förklara varför olika krav är mer eller mindre tillgängliga med hjälp av, till exempel, Kanomodellen och Isbergsmodellen som utgångspunkter
  • Förklara skillnaderna mellan undersökande och bekräftande forskning i de tidiga faserna av produktutveckling
  • Förklara vad som menas med primär forskning och exemplifiera de informationskällor som kan användas
  • Förklara vad som menas med sekundär forskning och exemplifiera de informationskällor som kan användas
  • Relatera olika typer av forskningsmetoder/verktyg till olika marknadsundersökningssyften/mål
  • Välj mellan och kombinera primära och sekundära källor i en kundbehovskartläggning
  • Planera och genomföra en studie för att få fram kundens/användarnas behov och krav på en teknisk produkt, bland annat genom att göra ett motiverat val mellan olika metoder och verktyg för att identifiera, analysera, kommunicera och dokumentera kundens behov och krav
  • Beskriva principerna för och tillämpa verktyg för att analysera kvalitativa och kvantitativa marknads- och kundbehovsdata 
  • Identifiera produktmöjligheter som härrör från nya tekniker och tjänster, och latenta behov
  • Sammanställa information om och bedöma tillståndet-of-the-art i en viss teknisk domän och/eller användningsområde
  • Beskriva och analysera en ny teknisk idé när det gäller t.ex. frihet att använda, nyhet, konkurrens och potentiella tillämpningsområden genom användning av patentdatabaser, benchmarking och andra medel
  • Utvärdera teknikmognad och använda den för att utveckla strategiska utvecklingsplaner för produkter och teknologier
  • Utveckla en uppdragsbeskrivning för ett utvecklingsprojekt för en viss produkt
  • Redogöra för hur produktplanering utförs i utvalda företags sammanhang
  • Samarbeta i en grupp med internationella medlemmar
  • Kommunicera muntligt och skriftligt med olika grupper på engelska

Innehåll

Innehållet i kursen omfattar:

  • Produktdefinition, produktplanering och produktportfölj 
  • Strategisk utveckling av produkter och teknologier
  • Patent och immateriella rättigheter
  • Produktbenchmarking och positionering
  • Metoder för att analysera samhälleliga och marknadstrender 
  • Centrala begrepp i en kund- och användarcentrerad produktutvecklingsprocess 
  • Teoretisk grund för insamling av kundens/användaren behov och krav
  • Processer, metoder och verktyg i de tidiga faserna av produktutvecklingen inklusive metoder och verktyg för att samla in och tolka kunders behov och krav
  • Kvalitativa och kvantitativa metoder för insamling av kunddata 
  • Kundbehovslistor, kravspecifikationer och andra verktyg för att kommunicera kund/användarnas behov och krav

Organisation

Kursen är organiserad som en serie föreläsningar, seminarier och ett projekt.

Litteratur

Meddelas vid kursstart.

Examination inklusive obligatoriska moment

Examinationen av kursen bygger på att delta och vara aktiv i schemalagda seminarier, två projektuppgifter, två obligatoriska föreläsningar och en skriftlig tentamen. Varje delmoment bedöms med betygen enligt U, 3, 4 eller 5. Tentamen bedöms med betygen enligt U, 3, 4 eller 5.

Kursplanen innehåller ändringar

  • Ändring gjord på tentamen:
    • 2020-01-13: Plats Plats ändrat från Johanneberg till SB Multisal av annbe
      [2020-01-15 7,5 hp, 0107]
    • 2019-09-12: Digital tentamen Ändrat till digital tentamen av grunnet
      [0107 Tentamen 7,5 hp] Ändrat till digital examination
  • Ändring gjord på modul:
    • 2019-09-12: Digital tentamen Ändrat till digital tentamen av grunnet
      [0107 Tentamen 7,5 hp] Ändrat till digital examination