Kursplan för Matematisk analys, fortsättning

Kursplan fastställd 2024-02-05 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnReal analysis
  • KurskodMVE700
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareTKTEM
  • UtbildningsnivåGrundnivå
  • HuvudområdeMatematik, Teknisk fysik
  • InstitutionMATEMATISKA VETENSKAPER
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Svenska
  • Anmälningskod 59129
  • Sökbar för utbytesstudenterNej
  • Endast studenter med kurstillfället i programplan.

Poängfördelning

0124 Tentamen, del A 6 hp
Betygsskala: TH
6 hp
  • 17 Jan 2025 em J
  • 15 Apr 2025 fm J
  • 21 Aug 2025 fm J
0224 Inlämningsuppgift, del B 1,5 hp
Betygsskala: UG
1,5 hp

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Grundläggande behörighet för grundnivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Samma behörighet som det kursägande programmet.
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Syfte

Kursen skall ge förtrogenhet med de mest grundläggande teorierna inom matematisk analys i en variabel samt belysa deras tillämpningar inom fysik och teknik.  Den introducerar också begreppet jämställdhet, likabehandling och mångfald (JLM) i både teori och praktik. 

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

Förstå de grundläggande begreppen och definitionerna i matematisk analys

Kunna bevisa de mest grundläggande satserna inom analys av en variabel

Kunna ställa upp och lösa linjära/separabla differentialekvationer

Kunna Taylorutveckla analytiska funktioner

Kunna analysera talföljders asymptotik (linjära differensekvationer och iterationer)

Kunna avgöra numeriska seriers konvergens/divergens utifrån vissa givna konvergenskriterier

Kunna avgöra konvergens/divergens för potensserier

Kunna tillämpa begreppen punktvis och likformig konvergens för funktionsföljder och funktionsserier

Kunna tillämpa resultat för omkastning av gränsövergångar

Kunna beräkna gränsvärden för funktioner av flera variabler

Kunna utföra egna bevis

Kunna lösa problem som kombinerar två eller flera av ovanstående förmågor

Att förstå begreppen jämställdhet, likabehandling, och mångfald (JLM) i teori och praktik.

Innehåll

Ordinära differentialekvationer: linjära ekvationer av första ordningen, separabla ekvationer, linjära differentialekvationer av godtycklig ordning med konstanta koefficienter, system av ekvationer, några speciella typer, t.ex. Eulers differentialekvation. Matematiska modeller som leder till differentialekvationer. Något om numerisk lösning av differentialekvationer. Taylors formel, beräkning av gränsvärden, l'Hospitals regler. Differensekvationer. Talföljder, serier, potensserier, konvergenskriterier, lösning av differentialekvationer med hjälp av potensserier. Likformig konvergens av funktionsföljder och funktionsserier. Vektorrummet Rn, polära och sfäriska koordinater, några topologiska begrepp.

Kursens 1,5 poäng del består av en heldagsworkshop med föredrag från matematiker som arbetar i branschen som förklarar hur de arbetar med matematik eller statistik i sitt dagliga arbete. Under denna workshop hålls även gästföreläsningar om JLM, både från industri och akademi.

Organisation

Undervisningen består av föreläsningar och räkneövningar, samt en heldagsworkshop. 

Litteratur

A. Persson, L.-C. Böiers: Analys i en variabel, Studentlitteratur, Lund. A. Persson, L.-C. Böiers: Analys i flera variabler, Studentlitteratur, Lund. Övningar till Analys i en variabel, Matematiska institutionen, Lunds tekniska högskola. Övningar till Analys i flera variabler, Matematiska institutionen, Lunds tekniska högskola. F. Eriksson, E. Larsson, G. Wahde: Matematisk analys med tillämpningar, del 3. ANNAN LITTERATUR L. Råde, B. Westergren: BETA - Mathematics Handbook, Studentlitteratur, Lund. 

Examination inklusive obligatoriska moment

En skriftlig tentamen. Närvaro och deltagande i workshopen samt en sammanfattande inlämningsuppgift.

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.