Kursplanen innehåller ändringar
Se ändringarKursplan fastställd 2019-02-22 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnMathematics, teaching and assessment
- KurskodMVE375
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPLOL
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeTeknik och lärande
- InstitutionMATEMATISKA VETENSKAPER
- BetygsskalaTH - Fem, Fyra, Tre, Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Svenska
- Anmälningskod 40122
- Max antal deltagare35
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0111 Tentamen 7,5 hp Betygsskala: TH | 7,5 hp | 0 hp | 0 hp | 0 hp | 0 hp | 0 hp |
|
I program
- KPLOL - LÄRANDE OCH LEDARSKAP, KOMPLETTERANDE PEDAGOGISK UTBILDNING, Årskurs 1 (obligatorisk)
- MPLOL - LÄRANDE OCH LEDARSKAP, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatorisk)
Examinator
- Samuel Bengmark
- Biträdande professor, Algebra och geometri, Matematiska vetenskaper
Behörighet
Information saknasSärskild behörighet
För kurser på avancerad nivå gäller samma grundläggande och särskilda behörighetskrav som till det kursägande programmet. (När kursen är på avancerad nivå men ägs av ett grundnivåprogram gäller dock tillträdeskrav för avancerad nivå.)Undantag från tillträdeskraven: Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Matematik motsvarande de tre första åren på ett civilingenjörsprogram.Rekommenderat är också kursen Matematik och samhälle.
Syfte
Syftet med kursen är att förbereda studenterna för undervisning i matematik genom att behandla didaktiska frågor och utmaningar men också genom studentens egna lärande, problemlösande, hypotessökande och teoribyggande inom algebra och talteori. Kursen har också som syfte att förbereda studenten på att kunna diskutera vetenskapsteoretiska frågor såsom "Vad karaktäriserar matematiken?".Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- planera och genomföra undervisningsmoment i matematik utifrån styrdokument och dokumenterade undervisningsmodeller,
- redogöra för grunderna för formativ och summativ bedömning i matematik,
- tillämpa matematiska grunder i relation till gymnasieskolans matematikkurser
- kunna använda korrekt och relevant matematisk terminologi samt
- redogöra för matematikens kunskapsmässiga särart, bevisens och tillämpningarnas roll
Innehåll
I denna kurs kommer används matematiskt innehåll med relevans för skolans. Detta material blir föremål för studentens egna lärande, för didaktiska överväganden, undervisningsplanering, bedömningsdiskussioner samt för att tydliggöra matematikens karaktär.- Exempel på elevers uppfattningar om matematiska begrepp och samband.
- Återkoppling i teori och praktik.
- Bedömning av skriftliga och muntliga elevprestationer.
- Modeller för undervisning och lektionsplanering.
- Praktisk övningsundervisning, röst och tal
- Skolbesök.
- Fördjupning av matematiska kunskaper med relevans för undervisning i skolan.
- Diskussion om och praktik av oförberedda resonemang, konsten att ta tillvara på frågor och göra det till en lärandesituation.
- Det matematiska argumentets kännetecken och roll .
- Enkel användning av matematisk programvara.
Organisation
Undervisningen utgörs huvudsakligen av föreläsningar, seminarier och studenternas redovisningar. Vid seminarierna diskuteras artiklar, fallstudier och erfarenheter från skolbesök. Vid studenterna redovisningar behandlas uppgifter av didaktisk och matematisk karaktär, enskilt och i grupp.Litteratur
Kurslitteratur meddelas på kurshemsida innan kursstart. Den kommer att innehålla bland annat:Aktuella läro- och ämnesplaner samt läroböcker för gymnasieskolan. Bybee, Rodger W., Taylor, Joseph A., Gardner, April., Van Scotter, Pamela., Carlson Powell, Janet., Westbrook, Anne., & Landes, Nancy. (2006). The BSCS 5E Instructional Model:Origins and Effectiveness. Colorado Springs: BSCS. Hagar, Gal., & Hee-Chan Lew (2008). Is a rectangle a parallelogram? Towards a bypass of van Hiele level 3 decision making. Paper submitted to TSG 12, ICME11, Mexico, Monterey. Hattie, John., & Timperley, Helen. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112. Flera aktuella artiklar som publiceras på webbsidan.
Examination inklusive obligatoriska moment
Kursens examination har tre delar- Redovisningsuppgifter: studenten skall anmäla sig redo att redovisa uppgifter.
- Inlämningsuppgifter och tillhörande seminarium
- Skriftlig tentamen.
Kursplanen innehåller ändringar
- Ändring gjord på tentamen:
- 2019-09-20: Plats Plats ändrat från Johanneberg till M av grunnet
[2020-01-08 7,5 hp, 0111] - 2019-09-09: Plats Plats ändrat från Johanneberg till M av grunnet
[2019-10-26 7,5 hp, 0111]
- 2019-09-20: Plats Plats ändrat från Johanneberg till M av grunnet