Kursplanen innehåller ändringar
Se ändringarKursplan fastställd 2021-04-29 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnMathematics and society
- KurskodMVE370
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPLOL
- UtbildningsnivåGrundnivå
- HuvudområdeTeknik och lärande
- TemaMTS 7,5 hp
- InstitutionMATEMATISKA VETENSKAPER
- BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Svenska
- Anmälningskod 40119
- Max antal deltagare60
- Sökbar för utbytesstudenterNej
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0111 Inlämningsuppgift 7,5 hp Betygsskala: UG | 0 hp | 3 hp | 4,5 hp |
I program
- TKBIO - BIOTEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3
- TKDAT - DATATEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (valbar)
- TKELT - ELEKTROTEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (obligatoriskt valbar)
- TKKEF - KEMITEKNIK MED FYSIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3
- TKKMT - KEMITEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3
- TKMAS - MASKINTEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (valbar)
- TKTEM - TEKNISK MATEMATIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3
- TKTFY - TEKNISK FYSIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3
Examinator
- Samuel Bengmark
- Biträdande professor, Algebra och geometri, Matematiska vetenskaper
Behörighet
Grundläggande behörighet för grundnivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Samma behörighet som det kursägande programmet.Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Kursen kräver påbörjat mentorskap i matematik och aktivt ideellt engagemang i ideell förening eller motsvarande med samhällsentreprenöriell uppgift, som exempelvis Intize.Kursdeltagaren ska ha läst minst 30 högskolepoäng varav minst 20 hp i matematik.
OBS! Kursen startar i läsperiod två och avslutas i läsperiod fyra. Anmälan till kursen sker innan kursstart till Intize på https://www.intize.org/kursen/ där även sista anmälningsdatum anslås.
Syfte
Kursen har flera syften: Studenten skall1. få erfara hur det är att leda och stödja andras lärande genom att verka som mentor.
2. utveckla sin förmåga att ta ett matematikdidaktiskt perspektiv och praktisera det i sitt mentorskap
3. få inblick i begränsningar och möjligheter i samhällsentreprenörens roller för att synliggöra samspelet mellan matematiken och samhället.
4. öka sin förmåga att reflektera kring sitt lärande och sin roll i olika relationer och kommunicera detta till andra.
Denna kurs är sprungen ur den tidigare kursen Samhällsentreprenörskap, TEK235.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Innehåll
Lärande och undervisning (ca 2.5 hp)Ledarskap (ca 3 hp)
Mentorspraktik (ca 2 hp)
Organisation
Kursen bygger på mentorskap i matematik och aktivt engagemang i en ideell organisation. Kursens innehåll är organiserat i fyra teman: mentorskap, matematikdidaktik, drivkrafter och gruppdynamik. Arbetet sker både i grupp och individuellt. Föreläsningar hålls ca 3-4 gånger per läsperiod på kvällstid. Föreläsningstillfällena består både av en föreläsningsdel av en tillfrågad expert och av en studentaktivitet.Litteratur
Anges på kurshemsida.Examination inklusive obligatoriska moment
För att bli examinerad i kursen krävs:Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.
Kursplanen innehåller ändringar
- Ändring gjord på kurs:
- 2021-04-23: Förkunskapskrav Förkunskapskrav ändrat av PA/UBS
Ändring av information om ansökan
- 2021-04-23: Förkunskapskrav Förkunskapskrav ändrat av PA/UBS