Kursplan fastställd 2019-02-22 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnMathematics and society
- KurskodMVE370
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPLOL
- UtbildningsnivåGrundnivå
- HuvudområdeTeknik och lärande
- TemaMTS 7,5 hp
- InstitutionMATEMATISKA VETENSKAPER
- BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Svenska
- Anmälningskod 40120
- Max antal deltagare60
- Sökbar för utbytesstudenterNej
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0111 Inlämningsuppgift 7,5 hp Betygsskala: UG | 3 hp | 4,5 hp |
I program
- TKBIO - BIOTEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3
- TKDAT - DATATEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (valbar)
- TKELT - ELEKTROTEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (obligatoriskt valbar)
- TKKEF - KEMITEKNIK MED FYSIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3
- TKKMT - KEMITEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3
- TKMAS - MASKINTEKNIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (valbar)
- TKTEM - TEKNISK MATEMATIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3
- TKTFY - TEKNISK FYSIK, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3
Examinator
- Samuel Bengmark
- Biträdande professor, Algebra och geometri, Matematiska vetenskaper
Behörighet
För kurser på grundnivå inom Chalmers utbildningsprogram gäller samma behörighetskrav som till de(t) program där kursen ingår i programplanen.Kursspecifika förkunskaper
Kursen kräver påbörjat mentorskap i matematik och aktivt ideellt engagemang i ideell förening eller motsvarande med samhällsentreprenöriell uppgift, som exempelvis Intize. Kursdeltagaren ska ha läst minst 30 högskolepoäng varav minst 20 hp i matematik. OBS! Kursen startar i läsperiod två och avslutas i läsperiod fyra.Syfte
Kursen har flera syften: Studenten skall1. få erfara hur det är att leda och stödja andras lärande genom att verka som mentor.
2. utveckla sin förmåga att ta ett matematikdidaktiskt perspektiv och praktisera det i sitt mentorskap
3. få inblick i begränsningar och möjligheter i samhällsentreprenörens roller för att synliggöra samspelet mellan matematiken och samhället.
4. öka sin förmåga att reflektera kring sitt lärande och sin roll i olika relationer och kommunicera detta till andra.
Denna kurs är sprungen ur den tidigare kursen Samhällsentreprenörskap, TEK235.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Innehåll
Lärande och undervisning (ca 2.5 hp)Ledarskap (ca 3 hp)
Mentorspraktik (ca 2 hp)